Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Robot bespaart tijd en geeft rust op de werkvloer‘

14-06-2021
Robot bespaart tijd, geeft rust op de werkvloer en de service van BD Rowa is heel goed’ De poliklinische apotheek van het UMC Groningen verhuisde in oktober 2020 naar een nieuwe locatie en nam daarbij een apotheekrobot, de Vmax 160 van BD Rowa, in gebruik. Poliklinisch apotheker Trea Keizer is er blij mee. “De robot bespaart veel tijd en geeft rust op de werkvloer. Bovendien is de service van BD Rowa heel goed.”
‘Robot bespaart tijd en geeft rust op de werkvloer‘

“We verhuisden begin 2020 van een kleine locatie aan de voorkant van het ziekenhuis naar een nieuw groter pand aan de achterkant van het ziekenhuis, dat drie keer groter is dan de oude locatie. We kregen nu eindelijk de ruimte voor een robot”, vertelt Keizer.
De voorkant van de robot vormt een soort muur van elf meter lang waarin drie uitgiftepunten zijn. “De robotwand vormt de scheiding tussen het frontoffice en het backoffice. De balie die ervoor staat heeft zes werkplekken, twee per uitgiftepunt. Assistenten aan de balie hoeven niet meer van hun plek en kunnen na aanschrijven de medicatie, geëtiketteerd en wel, uit de robot pakken.”

Voordelen

Het grote voordeel van de robot van BD Rowa is de besparing in tijd. “Assistenten hebben meer tijd voor farmaceutische patiëntenzorg. Dat is fijn, want in een poliklinische apotheek hebben we veel eerst uitgiftegesprekken, vaak ook van complexe medicatie waarbij extra uitleg nodig is.” 
Ook het ondersteunend personeel wordt anders ingezet, vertelt Keizer. “Vroeger waren apotheekmedewerkers een groot deel van de dag bezig om de bestelling op te ruimen. Tegenwoordig hoeven ze die alleen maar op de band van de robot te plaatsen en gaat de rest vanzelf.”

Online

In maart 2020 brak de coronacrisis uit. Heeft dat nog impact gehad op de implementatie van de robot? “Heel het COVID-jaar 2020 heeft in het teken gestaan van de nieuwe locatie. We zijn in juni/juli 2020 gestart met de opbouw van de robot op de nieuwe locatie. In oktober 2020 zijn we verhuisd. Dat we midden in alle coronaperikelen de nieuwe locatie konden bouwen was vrij uniek, want alle bouwprojecten in het UMCG lagen stil, onze nieuwbouw konden we wel doorzetten. Rond de opbouw van de robot moesten we veel online regelen. De mensen van BD Rowa waarmee we anders mee ‘om tafel moesten’ zaten in België en via Teams overlegden we. De opbouw hebben we ondanks de coronaregels rond afstand houden heel goed kunnen doen. Ook de opleiding van het team verliep online. Door de komst van de robot, een ruimere apotheek, en minder heen en weer geloop van en naar de balie, is het makkelijker geworden de coronarichtlijnen te volgen.”

Soepel

De overgang naar de nieuwe robot verliep soepel volgens Keizer. “Op een vrijdagmiddag werd de oude apotheek afgesloten en op maandag gingen we verder in de nieuwe apotheek, nu met robot. Natuurlijk was het werken met de robot op de eerste openingsdag even wennen, maar iedereen was direct heel positief. Het team noemde daarbij vooral de rust op de werkvloer en extra tijd voor de patiënten als voordeel. Ook de patiënten reageren positief. Wegens de complexe zorg zijn wachttijden in poliklinische apotheken vaak lang. Maar door de robot zijn deze aanzienlijk verkort. Dat merken de patiënten.”

Tevreden

Keizer is tevreden over de service van BD Rowa en de robot ervaart ze als zeer bedrijfszeker. “Hun service vind ik heel goed. Ze zijn makkelijk toegankelijk. Bij problemen, zoals wat kleine kinderziektes in het begin, reageren ze direct. Een aantal collega’s heb ik enthousiast kunnen maken en ze willen graag een keer komen kijken. Maar door het strakke COVID-beleid van de ziekenhuizen moeten ze nog even wachten.”  Lees hier meer.

Document acties

Back to top