Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Ernstige oogschade door Alka-druppels

PW06 - 29-01-2019
Door verkeerd gebruik van Alka-druppels, een basisch mineralenconcentraat om toe te voegen aan drinkwater, kan ernstige oogschade ontstaan, blijkt uit een melding die Bijwerkingencentrum Lareb heeft ontvangen. Ook het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum ontving tientallen meldingen over de druppels.
Ernstige oogschade door Alka-druppels

Bijwerkingencentrum Lareb kreeg een melding van een spoedeisende hulp over een patiënt die per ongeluk een flesje Alka-druppels had verwisseld met oogdruppels. De patiënt is met de door loog veroorzaakte brandwonden in het oog doorgestuurd naar het Oogziekenhuis in Rotterdam. Lareb heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geïnformeerd over het incident.

Alka-druppels, die zijn verpakt in een druppelflesje, hebben onverdund een pH van 14. Door ze te verdunnen met drinkwater ontstaat basisch water. De druppels zouden "te veel aan zure afvalstoffen in het lichaam neutraliseren en afvoeren".

Consumenten kunnen zich vergissen en het flesje aanzien voor oogdruppels of ze nemen de druppels onverdund in. Onverdund gebruik veroorzaakt brandwonden op de huid, in de mond of keel of in het oog.

Document acties

gearchiveerd onder: , , ,
Back to top