Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Patiënten willen meldpunt leveringsproblemen’

PW45 - 01-11-2019
Patiënten moeten bij een nationaal meldpunt kunnen aangeven als zij problemen hebben gehad bij het ophalen van geneesmiddelen bij de apotheek. Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en ReumaNederland in een brief aan de Tweede Kamer.
‘Patiënten willen meldpunt leveringsproblemen’

Het gaat om geneesmiddelen die niet leverbaar waren, of geneesmiddelen die van een ander merk zijn dat het gangbare middel. Uit eerder onderzoek van de Patiëntenfederatie zou blijken dat het wisselen van medicatie een grote impact kan hebben op het leven van patiënten: ruim een derde voelt zich zieker na het omzetten naar een ander merk.

Op dit moment overleggen alle betrokken partijen over afspraken om ongewenst wisselen van geneesmiddelen zoveel als mogelijk tegen te gaan, maar de Patiëntenfederatie en ReumaNederland willen weten wanneer patiënten aan de apotheekbalie daar iets van gaan merken. De patiëntenorganisaties vinden dat er ook op moet worden toegezien dat die afspraken worden nagekomen, met een meldpunt als “stok achter de deur”.

Verder stellen de partijen in hun brief dat patiënten steeds vaker worden geconfronteerd met lege schappen in de apotheek, wat voorkomen kan worden door groothandels en fabrikanten te verplichten een ijzeren voorraad aan te houden van veel gebruikte medicijnen.

Ten slotte vinden Patiëntenfederatie en ReumaNederland dat minister Bruins van Medische Zorg afspraken moet maken op Europees niveau over de productie van grondstoffen voor medicijn, om daarmee de afhankelijkheid van enkele landen, zoals India of China, te verkleinen.

 

Document acties

Back to top