Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Apotheekbezoeker begrijpt informatie vaak niet

PW Magazine 25, jaar 2015 - 05-06-2015
Ruim de helft van de bezoekers van Nederlandse apotheken heeft een beperkte vaardigheid om belangrijke informatie op verpakking en bijsluiter te lezen en te begrijpen. Van de ondervraagden gaf een kwart vijf tot zes verkeerde antwoorden op zes vragen; 24% van hen had twee tot drie vragen goed.
Apotheekbezoeker begrijpt informatie vaak niet

Dat blijkt uit onderzoek van het Utrecht Pharmacy Practice network for Education and Research (UPPER) van de Universiteit Utrecht met onder meer Ellen Koster en Marcel Bouvy als auteurs. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in Pharmacoepidemiology and drug safety.

De onderzoekers legden negenhonderd bezoekers van 33 apotheken zes vragen voor, zoals: hoeveel keer mag u maximaal deze pillen innemen per dag?, of hij de kuur moest afmaken en wat de helft is van twee keer daags 20 milliliter. Slechts 48% gaf vier tot zes goede antwoorden, schrijven de onderzoekers.

Koster zegt in een toelichting op het onderzoek dat ze het zorgwekkend vindt dat slechts de helft van de apotheekbezoekers de meeste vragen begrijpt. Een van de redenen kan zijn, zegt Koster, dat de gemiddelde bezoeker van de apotheek in het onderzoek 60 jaar oud was. “Maar het onderzoek geeft wel aan dat een mondelinge toelichting van de apotheker heel belangrijk is. Met alleen schriftelijke informatie ben je er niet.”

Koster zegt dat de groep mensen die niet volledig de teksten begrijpt een “grote kans heeft” om op een verkeerde manier de geneesmiddelen te gebruiken. “Deze groep mensen is waarschijnlijk ook minder in staat om de juiste vragen aan de apotheekbalie te stellen”, stelt Koster. “Daarom is een proactieve houding van de apotheker en apothekersassistent heel belangrijk.”

Document acties

Back to top