Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Fouten bij 20% van patiënten in het ziekenhuis

PW45 - 03-11-2021
Bij een op de vijf patiënten die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis bezochten, is er (bijna) iets fout gegaan. Dit gebeurde vooral bij het stellen van een diagnose en het verstrekken van geneesmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder bijna achtduizend patiënten.
Fouten bij 20% van patiënten in het ziekenhuis

Bij 8% van de patiënten is in de afgelopen twee jaar bijna iets misgegaan (n = 660) en bij 13% zijn er echt fouten gemaakt (n = 1052). 79% heeft in deze periode niet meegemaakt dat er iets niet goed ging, aldus de deelnemers van een zorgpanel van de Patiëntenfederatie Nederland. Het betreft patiënten – of hun naasten – die in de afgelopen twee jaar in een ziekenhuis of kliniek zijn geweest.

Van de ziekenhuisbezoekers bij wie het echt misging, had 22% tijdelijk lichamelijk letsel, 19% zegt psychisch letsel zoals angst of depressieve klachten te hebben gekregen, en 16% heeft blijvend lichamelijk letsel overgehouden. Een derde van de patiënten bij wie het bijna fout ging, heeft daarvan alleen ongemak ervaren. 15% heeft er geen last van gehad.

Verstrekking medicatie

De keren dat het (bijna) misging, was dit vooral bij het stellen van een diagnose, bij het verstrekken van geneesmiddelen of tijdens een behandeling. Bij 25% van de gevallen dat een fout werd gemaakt, ging het om de verstrekking van medicijnen. Bij de gevallen dat het bijna misging was dit 27%.

Als er iets misging, gebeurde dat in 26% van de gevallen tijdens het stellen van de diagnose, en in 20% van de gevallen van de bijna-missers.

Klacht indienen

Volgens de federatie komen de (bijna) fouten vooral door gebrekkige communicatie tussen zorgverleners onderling, en in het contact met de patiënt. Van de patiënten bij wie fouten zijn gemaakt, vindt 63% dat de zorgverlener dit had kunnen voorkomen. In de gevallen dat er bijna iets mis ging, is dit percentage 49%.

Het ziekenhuis of de kliniek deed niet altijd iets als het niet goed was gegaan. Als er fouten werden gemaakt, werd dat in 26% van de gevallen toegegeven. Bij de groep bij wie het bijna misging, was dat 13%.

Patiënten deden vaak niets als er een fout was gemaakt. 48% van de groep bij wie er iets bijna misging, ondernam niets. 35% van de groep waar echt een fout werd gemaakt, ondernam niets. Veel respondenten vroegen een gesprek aan met de zorgverlener: 26% van de groep waar het bijna misging, en 28% van de groep waar niet goed was gegaan. 13% diende een klacht of schadeclaim in nadat er een fout was gemaakt.

Patiëntveiligheid

83% van de deelnemers vindt dat ziekenhuizen hun best doen fouten te voorkomen. 85% geeft aan dat patiënten zelf ook moeten opletten.

Verder concludeert de Patiëntenfederatie Nederland dat de aandacht voor patiëntveiligheid toeneemt, maar dat de communicatie tussen zorgverleners onderling en met patiënten beter kan. Bovendien vinden patiënten het veilig als de zorgverlener de medische achtergrond kent van de patiënt, wat niet altijd het geval is, aldus de belangenorganisatie.

Document acties

Reacties

05-11-2021 13:45
J.C. Kortekaas (129520) zegt:

15 jaar geleden kwam het Harm-onderzoek uit.

https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Harm-rapport&action=history

Ziekenhuiscollega's moeten zich dit 2021 onderzoek aantrekken.

Back to top