Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Boetes voor reclame voor geneesmiddelen

PW50 - 30-11-2020
Verschillende farmaceutische bedrijven, communicatiebureaus en kranten hebben de afgelopen jaren een boete of waarschuwing gekregen omdat zij reclame hebben gemaakt voor een geneesmiddel. Dat blijkt uit onderzoek van veertien marketingcampagnes van twaalf farmaceutische bedrijven, meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Boetes voor reclame voor geneesmiddelen

In totaal heeft de inspectie vijftien overtredingen van de Geneesmiddelenwet vastgesteld waarvoor een boete of waarschuwing is opgelegd. Om welke bedrijven het gaat, wordt niet bekendgemaakt door de IGJ, die hiermee vooral wil wijzen op het bestaan van regels voor het maken van reclame voor geneesmiddelen.

De marketingactiviteiten van de farmaceutische bedrijven die zijn onderzocht gingen over meerdere geneesmiddelen of ziektebeelden, zoals astma, COPD, diabetes, cholesterolverlagers, oncolytica en biologicals. Daarbij heeft de inspectie gekeken naar reclame-uitingen, variërend van berichten in kranten, geschenken tot overeenkomsten met artsen.

Bij zes van de vijftien overtredingen was sprake van aanprijzende elementen in persberichten en publicaties bestemd voor het publiek. Bij vijf overtredingen voldeden een persbericht of publicaties – folders, brieven en advertenties – gericht op artsen niet aan de vereisten voor reclame. Zo werden positieve eigenschappen, zoals bij welke ziektes werkt het medicijn, wel vermeld zonder aandacht voor negatieve eigenschappen zoals bijwerkingen. 

Verder heeft de IGJ vier overtredingen vastgesteld voor gunstbetoon, bijvoorbeeld omdat een fabrikant geld of goederen aanbood aan een arts met het doel de verkoop van het geneesmiddel te bevorderen.

Wervende stands

In 35 gevallen, verdeeld over elf farmaceutische bedrijven, was sprake van een risico op ongewenste beïnvloeding van het voorschrijfgedrag. Deze bedrijven hebben van de inspectie aandachtspunten meegekregen voor de toekomst.

Hierbij ging het bijvoorbeeld om wervende stands tijdens bijeenkomsten waarbij ook bezoekers aanwezig waren die geen arts waren. Verder ontbraken in folders, presentaties en mailingen of op websites referenties of ze waren onjuist. Ook werden illustraties of andere data niet geheel of onjuist overgenomen uit publicaties waaraan gerefereerd werd, en in contracten met artsen werden bepaalde onderdelen onvoldoende beschreven.

Ook ontbrak de sheet in presentaties waarmee de spreker zijn eventuele banden met farmaceutische bedrijven duidelijk hoort te maken.

Onaangekondigde bezoeken

De regels in de Geneesmiddelenwet zijn wederkerig: wat een farmaceutisch bedrijf niet mag geven, mag een arts niet aannemen. De IGJ zal daarom hier aandacht aan blijven besteden, omdat iedereen reclame voor geneesmiddelen kan maken.

Verder meldt de inspectie door te gaan met onaangekondigde bezoeken aan nascholingen, congressen en adviesraden gericht op diverse medische beroepsgroepen. Ook gaat het toetsen van betalingen door farmaceutische bedrijven aan de regels van gunstbetoon onverminderd door.

Document acties

Back to top