Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Bisfosfonaten: verhoogd risico oogontstekingen

PW Magazine 15, jaar 2012 - 03-04-2012
Mensen die voor het eerst een bisfosfonaat gebruiken, hebben mogelijk een verhoogd risico op ernstige oogontstekingen.

Dat blijkt uit een nieuwe studie die is gepubliceerd in het Canadian Medical Association Journal. Er waren al case reports bekend die een mogelijk verband tussen bisfosfonaten en oogontstekingen – uveitis en scleritis – rapporteerden. Deze ontstekingen leidden tot een slechter gezichtsvermogen.

In de nieuwe studie vergeleken Canadese onderzoekers het optreden van oogontstekingen van bijna 11.000 nieuwe gebruikers van bisfosfonaten met meer dan 920.000 niet-gebruikers. Bij personen die deze medicatie voor het eerst gebruikten was de incidentie van uveitis 29 per 10.000 persoonsjaren en van scleritis 63 per 10.000 persoonsjaren. Bij niet-gebruikers waren deze incidenties respectievelijk 20 per 10.000 en 36 per 10.000 persoonsjaren. De studie is gepubliceerd in het Canadian Medical Association Journal.

Patiënten die bisfosfonaten gaan gebruiken moeten informatie krijgen over de symptomen van deze oogaandoeningen opdat ze zo nodig direct contact kunnen opnemen met een oogarts, zo adviseren de auteurs.

Document acties

Reacties

04-04-2012 12:58
P.C. de Smidt zegt:

Interessante bevinding. Bekend is het frequent optreden van uveitis bij Bechterev. De oorzaak daarvan is niet bekend. Mogelijk dat de nieuwe bevinding leidt tot het doorgronden van het verband. Hopelijk vindt dat onderzoek ook echt plaats

Vacatures
Zie jij toe op goede productie en distributie van geneesmiddelen?

Ministerie van VWS, IGJ | Utrecht

Ziekenhuisapotheker

Treant Zorggroep | Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal

Ziekenhuisapotheker-directeur

SAHZ | Haarlem

Meer…
Back to top