Patiënten positief over digitale ondersteuning bij medicijngebruik
Het Nivel onderzocht het zorgprogramma ‘Persoonlijk advies diabetes’ van Service Apotheek, dat volgens het onderzoeksinstituut past in de trend van digitale ondersteuning bij zelfmanagement: patiënten die starten met geneesmiddelen krijgen digitaal informatie over diabetes en medicatie, tips voor medicijngebruik in de eerste veertien dagen en persoonlijke adviezen op basis van een vragenlijst die ingevuld wordt na veertien dagen.
Het programma wordt aangeboden als module binnen de Service Apotheek-app.
Betrouwbaar
De deelnemers zien, volgens de onderzoekers, het programma ‘Persoonlijk advies diabetes’ als aanvulling op de bestaande ondersteuning vanuit de huisartsenpraktijk en het ziekenhuis. De informatie en communicatie vanuit de apotheek vonden de deelnemers betrouwbaar en relevant.
Daarnaast geven gebruikers aan dat duidelijkheid over de randvoorwaarden van het gebruik van het programma, zoals mogelijke kosten en hoe privacy van gegevens is geborgd, belangrijk is, concludeert Nivel, dat twee bijeenkomsten heeft georganiseerd met in totaal tien diabetespatiënten.
Wisselwerkingen
Informatie over diabetes, leefstijl en geneesmiddelen zijn nuttig volgens de respondenten, die als suggestie gaven meer informatie op te nemen over de wisselwerkingen van medicijnen en fysiologie van diabetes.
Daarnaast waarderen de deelnemers de gedoseerde informatie in de vorm van tips in de eerste veertien dagen van hun medicijngebruik. Ook blijkt het na veertien dagen een goed moment te zijn om te reflecteren op het gebruik van de geneesmiddelen.
De persoonlijke adviezen worden over het algemeen gewaardeerd, waarbij een positieve formulering belangrijk is, aldus de deelnemers aan het onderzoek, dat in opdracht van Service Apotheek is uitgevoerd.