KNMG start campagne tegen desinformatie in de spreekkamer
Veel mensen volgen medisch advies van sociale media en andere online platforms, maar verifiëren niet altijd of de informatie afkomstig is van betrouwbare bronnen. Terwijl onjuiste medische informatie ernstige gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid, benadrukken KNMG en isdatechtzo.nl, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, met ruim duizend aangesloten organisaties, zoals onderzoeksinstituten en zorg- en welzijnsinstellingen.
Doel van de campagne ‘Gecheckt? Wel zo gezond!’ is het vergroten van de weerbaarheid tegen mis- en desinformatie door mensen tools te geven om onjuiste informatie te herkennen. Dit gebeurt met artikelen, tips op sociale media en een animatievideo, die is te zien op meer dan vierhonderd schermen in wachtkamers van huisartsenpraktijken en gezondheidscentra.
De initiatiefnemers van de campagne roepen zorgverleners op om campagnematerialen zoals flyers en posters te verspreiden en te gebruiken in hun praktijk.