Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Zorgverleners ervaren structurele problemen met levering hulpmiddelen

PW9 - 19-02-2024
Van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten die voor patiënten hulpmiddelen aanvragen en bestellen ervaart 42% wekelijks of vaker problemen. Dit varieert van moeizaam contact met de leverancier, tot tekorten, het niet op tijd en de verkeerde producten leveren. Dit blijkt uit een peiling onder vijfduizend leden van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN).
Zorgverleners ervaren structurele problemen met levering hulpmiddelen

Van de respondenten die te maken hebben met spoedbestellingen, geeft ruim de helft (53%) aan dat patiënten en cliënten gemiddeld meer dan 12 uur op een hulpmiddel moeten wachten, en een flink aantal zelfs langer dan 24 uur.

De meeste problemen bij het aanvragen of bestellen van hulpmiddelen, variërend van blaaskatheters en verbandmiddelen tot continentiematerialen en naalden, worden veroorzaakt door moeizaam contact met de leverancier (47%). Ook onduidelijkheid over welke leverancier afspraken heeft met de zorgverzekeraar van een patiënt (32%) en het regelen van een handtekening van een bevoegde voorschrijver (20%) worden vaak genoemd.

Schokkend

Ook bij de levering gaat veel mis; hulpmiddelen zijn helemaal niet leverbaar (39%) of komen niet op tijd (38%), andere dan de bestelde producten worden geleverd (20%), er wordt te weinig geleverd (11%) of juist te veel (8%). 

V&VN-bestuurder Jaap Kappert noemt de uitkomst van de peiling schokkend en eist dat meteen maatregelen worden genomen zoals het instellen van een landelijke spoedlijn en een centraal meldpunt. “Dit is niet alleen heel onwenselijk voor patiënten en cliënten, het levert ook morele stress op bij zorgprofessionals”, aldus Kappert.

Document acties

gearchiveerd onder: hulpmiddelen
Back to top