Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Nivel: zorggebruikers ervaren schaarste in de zorg

PW50 - 06-12-2023
Bijna alle zorggebruikers weten dat er in de zorg schaarste ontstaat en één op de drie ervaart dat op dit moment ook al. Wachttijden voor een consult bij een arts zijn lang en het is lastig in contact te komen met een zorgverlener. Dat blijkt uit het vijfde jaar van de Transparantiemonitor 2018-2023 van het Nivel.
Nivel: zorggebruikers ervaren schaarste in de zorg

Iets minder dan de helft (46%) van de zorggebruikers vindt dat zij lang moeten wachten op een consult of behandeling bij een huisarts, medisch specialist of bij een zorgverlener in de GGZ. Eén op de vijf van de zorggebruikers (21%) geeft aan dat het lastig is om contact te krijgen met de huisarts en de arts in het ziekenhuis.

Verder ervaart een klein deel van de zorggebruikers dat er een tekort is aan personeel (9%) of dat de kwaliteit van zorg achteruitgaat (4%), concludeert het Nivel in het vijfde jaar van de Transparantiemonitor 2018-2023. Dit meerjarig project is gericht op de vraag hoe transparantie van zorg zich ontwikkelt en wat dat oplevert. Binnen dit project kijken de onderzoekers naar beschikbaarheid en bruikbaarheid van informatie over behandelingen, zorgaanbieders en zorgverleners.

Zorgen

Uit de monitor blijkt verder dat vier op de vijf zorggebruikers (82%) de zorg kunnen krijgen die nodig is. 86% vindt de huisarts deskundig en 84% voelt zich vertrouwd bij de huisarts. Ongeveer een kwart (26%) verwacht dat dit over vijf jaar nog steeds het geval is.

De veranderingen in de zorg die worden geschetst over een periode van vijf jaar leiden, volgens het Nivel, bij de helft van de zorggebruikers niet tot zorgen. Mogelijk vinden zorggebruikers het lastig om vooruit te kijken en zich een beeld te vormen van toekomstige veranderingen.

Transparant

Om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden is het noodzakelijk dat zorggebruikers bewust worden gemaakt van de veranderingen in de gezondheidszorg, stelt het Nivel, dat adviseert transparant te zijn over veranderingen en wat deze gaan betekenen voor zorggebruikers.

Voor het onderzoek ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid. Van hen vulden 824 de vragenlijst in (respons 55%). De vragenlijst was, volgens het onderzoeksinstituut, vergelijkbaar met die uit eerdere jaren van de Transparantiemonitor.

Document acties

Back to top