Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Nieuwe MBA leert apotheker zakelijke skills en leiderschap

PW43 - 21-10-2022
Voor apothekers die zich willen verdiepen in bedrijfseconomie en ondernemerschap is een MBA Pharmacy gestart door de International Business School of Pharmacists (IBSP) in Wassenaar. Volgens de initiatiefnemers heeft de apotheeksector meer leiderschap en zakelijk inzicht nodig. “We leren apothekers minder afhankelijk te zijn van overheid en zorgverzekeraar.”
Nieuwe MBA leert apotheker zakelijke skills en leiderschap

Om uitdagingen als marktwerking, concurrentie en medicijntekorten te kunnen oplossen, heeft de IBSP een Master of Business Administration (MBA)-programma ontwikkeld van twintig maanden. “In deze eerste internationale Engelstalige MBA Pharmacy in Europa volgen de deelnemers gedurende twee jaar een academische opleiding”, zegt IBSP-directeur Peter Felen, die aan de universiteit Groningen als gastdocent colleges geeft aan farmaciestudenten over management.

Kennis van geneesmiddelen was vroeger de basis voor het succesvol runnen van een apotheek, maar met de huidige concurrentie is dat niet meer genoeg. Ook de internationale apothekersfederatie FIP geeft aan dat apothekers zowel regionaal als landelijk moeten investeren in zorg verlenen én ondernemen, aldus Felen. “Farmaceutisch inhoudelijk behoren Nederlandse apothekers tot de wereldtop, maar ze moeten zich beter profileren. Kijk naar Amazon.com die bij het begin van de coronapandemie in India zei ‘blijf maar thuis, wij komen uw geneesmiddelen brengen’.”

Volgens Felen kunnen apothekers ook leren zich proactiever op te stellen, zodat ze in hun bedrijfsvoering minder afhankelijk zijn van overheid en zorgverzekeraars. Als voorbeeld noemt hij vitamine D, dat uit het verzekerd pakket verdwijnt. “Apothekers kunnen consumenten voor de langere termijn aan zich binden door een abonnementstarief voor vitamine D aan te bieden. Dat is een voorbeeld van ondernemerschap.”

Bedrijfsfinanciering

Het programma van de MBA Pharmacy omvat modules over onder meer verkoop en marketing, verandermanagement, bedrijfsfinanciering, leiderschap, beheer van bedrijfsprocessen en human resources. Ook is er aandacht voor sociale en psychologische processen, die volgens de opleiding belangrijk zijn voor het begrijpen en verklaren van consumentengedrag. “Apothekers reageren vaak reactief, maar ze kunnen leren consumenten te beïnvloeden door hun toegevoegde waarde zichtbaar te maken. Dat is belangrijk, zeker als in de toekomst de patiënt mogelijk kan kiezen tussen Bol.com of de apotheek.”

Verder komt er tien keer per jaar een spreker uit binnen- of buitenland voor een presentatie naar de opleiding. “Dat kan bijvoorbeeld een hoogleraar zijn die komt vertellen over een onderzoek”, aldus Felen, die zelf is opgeleid als bedrijfskundige.

Ketens en formules

De nieuwe MBA is bedoeld voor apothekers uit Nederland en andere landen, maar is ook geschikt voor iedereen werkzaam bij apotheekketens en -formules, in de farmaceutische industrie of bij een groothandel.

Deelnemen aan de MBA Pharmacy kost € 34.000. Het programma start in april 2023 en vindt plaats op Landgoed Wittenburg in Wassenaar, maar is ook hybride te volgen. Na afronding mogen deelnemers de internationaal erkende titel ‘Executive MBA Pharmacy’ gebruiken. Zie voor meer informatie de website van de MBA Pharmacy.

Document acties

gearchiveerd onder: MBA Pharmacy
Back to top