Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Farmabedrijven zien omzet en winst dalen

Vooral GSK had vorig jaar veel last van concurrentie

PW 7 - 16-02-2016
De wereldwijde omzetten van de grote farmaceutische bedrijven zijn vorig jaar vrijwel allemaal gedaald. Ook de nettowinsten daalden. Van Big Pharma presteerde AstraZeneca naar verhouding het beste: daar steeg de omzet met 1% tot € 21,8 miljard en de winst over 2015 nam toe met 7%.
Farmabedrijven zien omzet en winst dalen

De cijfers van de concurrentie waren minder: zo liep de winst van Pfizer met 15% terug en was die bij Sanofi 13% lager. GlaxoSmithKline (GSK) boekte vorig jaar weliswaar 6% meer omzet (€ 30,6 miljard), maar dat kwam door betere verkopen van niet-farmaceutische producten van dit concern, dat onder meer tandpasta en huidcrèmes verkoopt.

De stagnatie van omzetten en winsten in de farmaceutische industrie reflecteert volgens analist Manuel Voll van onderzoeksbureau IMS Health de doorzettende trend dat de tijd van blockbusters voorbij is. “Sommige bedrijven weten het aflopen van octrooien goed op te vangen, andere hebben daarmee nog moeite.”

Indicatiegebied

Vooral GSK kreeg te maken met forse omzetdalingen van geneesmiddelen: wereldwijd met 7% en in Europa zelfs 16%. Dat komt deels omdat GSK minder focust op oncologie – juist een indicatiegebied waar andere bedrijven toekomst zien – maar ook omdat deze onderneming terrein lijkt te verliezen op een van haar specialismen: astma- en COPD-middelen.

Zo namen de omzetten van middelen als Ventolin, Advair en vooral Seretide in Europa af met 9% en in de Verenigde Staten met 10%. GSK heeft het moeilijk in dat segment, omdat de concurrentie toeneemt. Dat zorgt er niet alleen voor dat andere bedrijven een deel van de omzet inpikken, maar het drukt ook de verkoopprijs. Voll: “Bovendien zijn de nieuwe producten van GSK – Relvar en Anoro – minder succesvol dan verwacht.”

AstraZeneca veroverde een deel van die respiratoire markt, waardoor de omzet van het Brits-Zweedse bedrijf op dat gebied kon stijgen met 7%. Ook de verkoop van het nieuwe anti-stollingsmiddel van AstraZeneca, Brilique, nam met 44% toe en de diabetesmiddelen (onder meer Farxiga/Forxiga) lieten een omzettoename zien van 24%. “Dit bedrijf heeft bovendien een ontzettend goede oncologiepijplijn”, vindt Voll. “AstraZeneca, overigens ook Bristol-Myers Squibb, ontwikkelt oncologiemedicijnen waarbij vooral de PD1-middelen voor niet-kleincellig longcarcinoom en melanoom baan-brekend zijn.”

Afstoten oncologie

Farmaceutische bedrijven dienen zich meer te specialiseren om te kunnen overleven. Het ene bedrijf is daar verder mee dan het andere, zegt Voll. “Zo heb ik nooit begrepen waarom GSK bijvoorbeeld de oncologietak heeft afgestoten.” Ook de strategie van Pfizer vindt hij “erg moeilijk te doorgronden” en MSD “hinkt op twee gedachten”. Voll: “Wil MSD een brede portfolio aan producten houden of zich specialiseren op enkele indicatiegebieden?”

Voll denkt dat bedrijven in toenemende mate een voorsprong op de concurrentie willen nemen door de beste biotechbedrijven over te nemen. “Het gaat niet alleen om de veelbelovende producten die die bedrijfjes ontwikkelen, maar ook om hun technologie en screeningsmethoden. Je ziet al dat steeds meer grote bedrijven er achteraan gaan. En in een steeds sneller tempo deze kleine biotechbedrijven overnemen.”

Document acties

gearchiveerd onder:
Back to top