Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Columns

Preferent

Een paar euro besparen en daardoor honderden euro's kosten maken.

In de pers wordt de discussie gevoerd of het preferentiebeleid schuldig is aan de geneesmiddeltekorten. Hierdoor dreigt een ander effect van het beleid onder te sneeuwen: het jaarlijks – of tweejaarlijks – wisselen van label. Dat lijkt niet vaak, maar menig polyfarmaciepatiënt ziet zijn complete voorraad veranderen. Het antihypertensivum van merk X naar merk Y en de statine juist van merk Y naar merk X. We hoeven niet goed te zoeken om mensen te vinden die voor minimaal vier middelen aan een ander doosje, andere pilkleur of vorm moeten wennen.

PW25 - 21-06-2019 | door Jaap Dik, apotheker 2 reacties

Privé-apotheker

Soms willen mensen checken of de informatie van hun eigen apotheker juist is.

Het komt nog weleens voor dat ik in mijn privésituatie een apotheekgerelateerde vraag (of ongevraagde opmerking) krijg. Op een verjaardag, feestje of wat voor gelegenheid dan ook grijpen mensen soms hun kans als ze horen dat ik in een apotheek werk. Als dat gebeurt, gaat het uiteraard regelmatig over kosten, maar er komen ook inhoudelijke dingen langs over hun aandoening of medicatie.

PW 24 - 14-06-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

M/V-verschillen

In mijn sportschool zie ik hele stoere vrouwen en mannen die kletsen.

Verschillen tussen mannen en vrouwen, ik weet het, ze zijn er. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik heb er niet zoveel mee. Tenminste, in het dagelijks leven. Oké, in mijn sportschool zie ik wel de nodige verschillen. En gelukkig, kijken mag. Ik kom daar ook hele stoere vrouwen tegen, en mannen die heel wat afkletsen.

PW22/23 - 31-05-2019 | door Agnes Kant, Lareb

Van wit naar groen

Ik realiseer me dat ik bijdraag aan het niet-duurzaam zijn van de zorg.

Wij, apothekers, werken in een omgeving die wel wat groener kan. En nee, dan bedoel ik niet de kleur van onze (witte) jas! En dit is ook geen propaganda voor alternatieve geneeswijzen. Maar steeds vaker realiseer ik mij hoe ik zelf bijdraag aan het niet-duurzaam zijn van de gezondheidszorg.

PW21 - 24-05-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker

#Doeslief

Het is lastig de laatste schakel in de keten te zijn.

Vandaag op NOS.nl: Protest Gooise apothekers: ‘Schreeuwen en slaan zijn dagelijkse dingen’. Het doel van de staking was het publiek bewust te maken van de situatie van vandaag de dag in de apotheek. Agressie vanwege wisselende doosjes, en medicijnen die niet leverbaar zijn.

PW20 - 17-05-2019 | door Chiara van Rodijnen

Verwarring Forte

Fraxiparine wordt... Fraxiparine Forte! Hoera! Briljant!

Het Portaal voor Patiëntveiligheid/CMR bracht onlangs een lijst uit met veel voorkomende medicatieverwisselingen. Daarop stonden een heleboel look a like/sound a likes, waaronder nadroparine. Bij dit middel, werd vermeld, is zo’n twintigmaal een melding gedaan van verwisseling tussen Fraxiparine en Fraxodi. In werkelijkheid komt dit natuurlijk veel vaker voor.

PW19 - 10-05-2019 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Vaccineren

Het venijn waarmee die bijtende stof een spier ingaat... Brrr.

Normaal gesproken sta ik te springen bij zorginhoudelijke ontwikkelingen die ons beroep verrijken. Consulten samen met de huisarts? Leuk! De regie hebben bij farmacogenetisch onderzoek? Graag! Labformulieren beheren en desgewenst bloedonderzoek aanvragen? Goed idee!

PW18 - 03-05-2019 | door Nancy Valentin-Ong, apotheker

Klanttevredenheid

Een rapportcijfer 8 halen, geëist door verzekeraars die zelf net een 7 scoren, valt niet mee.

We zijn weer volop bezig cijfers te verzamelen over klanttevredenheid (PREM). Langzamerhand worden ook de vragenlijsten klantvriendelijker, maar het is nog een hele klus om voldoende respons te krijgen. Je moet jaarlijks meer uitnodigingen verzenden om aan de gewenste aantallen te komen. En gemiddeld een rapportcijfer 8 halen, geëist door verzekeraars die zelf maar net een 7 scoren, valt ook niet mee.

PW17 - 26-04-2019 | door Jaap Dik, apotheker

One size fits nobody

Een patiënt zei: 'Ik mag niet liegen over hoe ik medicijnen gebruik'.

Voor één van mijn onderzoeken sprak ik met verschillende patiënten, kort nadat ze gestart waren met inhalatiecorticosteroïden. Ik belde hen twee tot drie weken na de eerste uitgifte om te vragen naar de ervaringen in de eerste weken, bijvoorbeeld of het lukt om de medicatie dagelijks in te nemen, hoe de patiënt dit heeft ingepast in het dagelijks leven, welke bijwerkingen men eventueel ervaart en waar nog vragen of onduidelijkheden spelen.

PW16 - 19-04-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

Discriminatie

Bijwerkingen trekken zich er niets van aan of een middel alleen op recept verkrijgbaar is of niet.

Er zijn allerlei producten, al dan niet op recept te verkrijgen, die ‘iets doen’ in het lichaam. Oftewel die ‘werkzame stoffen’ bevatten. Als te verwachten is dat het doet wat je wilt, kan het ook iets doen wat je niet wilt. Oftewel: werking is onlosmakelijk verbonden met mogelijke bijwerkingen.

PW15 - 12-04-2019 | door Agnes Kant

Investeren

Waarom kreeg ik niet direct dat drankje mee van de apotheek?

“Bereiden? Dat doen we allang niet meer, ik focus mij nu op patiëntenzorg!” Hoe vaak heb ik dit niet gehoord van collega’s, en ik snap het ook. Eens was bereiden een belangrijk onderdeel van ons vak, maar het is op de achtergrond geraakt. Daar moeten wij, apothekers, echt iets tegen doen! Laat me uitleggen waarom.

PW14 - 05-04-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker

Eigen waarheid

Ik zie ook onder hoogopgeleiden dat ouders hun kinderen niet laten vaccineren.

Recent is weer een artikel verschenen waarin de relatie tussen de BMR-vaccinatie en autisme is onderzocht. Ik, als jonge moeder, was hier maar wat blij mee. Want het is lastig om uit alle onderzoeken en informatie die je kunt raadplegen, je eigen waarheid te distilleren.

PW13 - 29-03-2019 | door Chiara van Rodijnen, apotheker

Nachtetiquette

Sorry pieper, voor de onderwaardering

Nacht in huize Mitrov. De telefoon gaat. “Met Lieke Mit …” “Telefoniste, ik verbind u door” “Oké, moment alstu ...” (ik zoek naar bril al weglopend om niemand te wekken).

PW12 - 22-03-2019 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Theorie vs praktijk

Ik trek al mijn communicatie-skills uit de kast.

Therapietrouw blijft een uitdaging, communiceren hierover ook. Ik signaleer bescheiden gaten in de patiënthistorie, maar soms ook zulke kuilen dat Rijkswaterstaat er wat mee zou moeten doen. Al mijn communicatie-skills die ik tijdens de opleiding en in de praktijk heb geleerd, trek ik uit de kast. Open het gesprek ingaan en de patiënt niet het gevoel geven dat hij op de vingers wordt getikt.

PW11 - 15-03-2019 | door Nancy Valentin-Ong

Telefoontjes

Een patiënt wil weten hoe het zit met de 'Brexit-zakjes'

De telefoon gaat de hele dag. Ieder onderwerp is weer anders, maar soms blijf je met een lach op je gezicht zitten. Een wat oudere heer belde (of moet je tegenwoordig zeggen ‘een klant met een gouden randje’?): “Kunt u mij wat meer vertellen over de Brexit?”

PW10 - 08-03-2019 | door Jaap Dik, apotheker

Reminder

Het apotheekteam heeft soms een herinneringsfunctie.

Op het jaarlijkse PCNE-congres mocht ik ons onderzoek presenteren naar het gebruik van een elektronische reminder bij patiënten met longaandoeningen. Een dergelijk apparaatje kan patiënten helpen herinneren de medicatie in te nemen en het eigen gebruik te monitoren. De ervaringen van de patiënten bleken wisselend te zijn.

PW09 - 01-03-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

Het verkeerde flesje

Een patiënt had een flesje Alka-druppels verwisseld met oogdruppels.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo bleek ook uit een melding die we ontvingen van een arts van de spoedeisende hulp. Het betrof een patiënt die per ongeluk een flesje Alka-druppels had verwisseld met oogdruppels.

PW08 - 22-02-2019 | door Agnes Kant, Lareb

Goede voornemens

Terwijl iedereen info in app-groepjes deelde, kon ik alleen maar sms'en.

Laatst kwam ik bij het opruimen mijn oude Motorola D170-gsm tegen. Zo’n enorm ding met een echte antenne en een klepje dat open moest voor je erin kon praten. Geloof het of niet, ik was enorm hip destijds, want bijna niemand had toen een gsm.

PW07 - 15-02-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker

Au!

Het contrast met de gipskamer in Nederland kon niet groter zijn.

Afgelopen weekend was ik wintersporten met collega’s. Op dag drie kwam ik helaas ten val. De collega achter mij stopte en stelde de voorzichtige diagnose dat mijn sleutelbeen wel eens gebroken kon zijn. Door naar het ziekenhuis in Innsbruck, waar wij ons verbaasden over de werkwijze van de staf.

PW06 - 08-02-2019 | door Chiara van Rodijnen, apotheker

Tijd

Tijd is een vreemd verschijnsel, dat zowel heel snel als heel langzaam kan gaan.

De definitie van tijd is volgens Van Dale “de opeenvolging van ogenblikken”. Een abstracte omschrijving. In de praktijk is tijd een vreemd verschijnsel, dat zowel heel snel als heel langzaam voorbij kan gaan. Ik heb dit net aan den lijve ondervonden.

PW05 - 01-02-2019 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Document acties

Back to top