Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Weerwolfjes

Nu maar hopen dat de hummeltjes iets krijgen dat wél helpt.

PW40/41 - 04-10-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker laboratorium
Nog maar net terug van vakantie, kon ik meteen aanschuiven bij de cursus ‘hoorcollege geven’. Ik keek er enorm naar uit en mijn enthousiasme werd nog groter door de interactie met andere cursisten. Echt een feest van herkenning, want iedereen worstelt (uiteraard) met dezelfde issues: hoe zorg je ervoor dat studenten geboeid zijn, wat kun je doen als iedereen na vijftien minuten in een concentratie­dip raakt, hoe voorkom je power point-overload?
Weerwolfjes

Ik wist het al wel: college volgen zoals ik destijds deed (met overheadprojector) is niet te vergelijken met de manier waarop de huidige generatie studenten leert. Om een beetje aan te sluiten bij hun gedachtengoed zal een moderne docent naast een reader tenminste een extra e-learning moeten aanbieden, iets ‘memrisen’ of een interactieve quiz in een college verwerken.

Ook goed te weten: studenten steken meer op van een oppervlakkig college dat met veel enthousiasme wordt gegeven, dan van een college met veel inhoud, maar met een saaie docent. Het is dus de truc hun aandacht te trekken met een persoonlijke anekdote, of een interessant (medisch) nieuwsfeitje bijvoorbeeld. Nu wil het toeval dat ik binnenkort college ga geven over het belang van kwaliteitscontrole bij apotheekbereidingen. Een actueel voorbeeld om dat te onderstrepen is niet moeilijk te vinden: de harige baby’s van Farma-Química Sur in Spanje!

Nu maar hopen dat de hummeltjes snel iets krijgen dat wél helpt tegen de reflux; en liefst ook tegen die haargroei natuurlijk …

Document acties

Back to top