Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Hart voor implantaten

Vooral patiënten melden gezondheidsklachten bij MEBI.

PW18 - 03-05-2019 | door Cindy Reinders
RIVM-apotheker Joëlle Hoebert coördineert het Meldpunt en Expertise­centrum Bijwerkingen Implantaten (MEBI), dat nu bijna twee jaar bestaat. Inmiddels omarmt ze implantaten net zo als geneesmiddelen. “Vooral na media-aandacht zien we een piek in het aantal meldingen.”
Hart voor implantaten

Het analyseren en beoordelen van bijwerkingen van implantaten en geneesmiddelen vertoont veel overlap, zegt Joëlle Hoebert. Haar expertise als apotheker kan ze daarom goed toepassen bij het Meldpunt en Expertise­centrum Bijwerkingen Implantaten (MEBI) dat is ondergebracht bij het RIVM. Dat ze tevens epidemioloog is, komt ook goed van pas in haar functie van projectcoördinator van het MEBI. “Een groot verschil is wel, dat het bij implantaten vaak lang duurt voordat klachten optreden of de relatie wordt gelegd. Bij geneesmiddelen gebeurt dat meestal sneller.”

Hoebert is vrijwel vanaf de start in 2017 betrokken bij het meldpunt. “Dat was in het begin een vrij intensieve periode, maar ook een mooi en leerzaam traject. En dat is het nog steeds. Het MEBI is een jong meldpunt; we vergaren doorlopend expertise. We werken daarvoor uitvoerig samen met het Lareb. Hoe beoordelen we meldingen inhoudelijk? En hoe krijgen we ook zorgverleners zover dat ze gaan melden?”

Tot op heden melden vooral patiënten gezondheidsklachten van implantaten, vertelt ze. “Vooral na media-aandacht zien we een piek in het aantal meldingen, na uitzendingen van Radar bijvoorbeeld.”

Signalering

De taak van het MEBI is vooral signaleren en communiceren naar de verschillende belanghebbenden. Als het nieuwe informatie betreft, sturen ze een ‘signalering’ uit. Gaat het om kennis die al bestond maar opnieuw onder de aandacht moet worden gebracht, dan verspreidt het expertisecentrum een ‘attendering’. Zoals onlangs voor een bepaald type anticonceptiespiraal, vertelt Hoebert. Dat bij een specifieke batch de vleugels afbraken bij verwijderen, heeft de fabrikant wel al eerder gecommuniceerd, maar is nu nogmaals onder de aandacht gebracht bij zorgverleners na meldingen van problemen bij het MEBI.

Verder buigt Hoebert zich over de kosten­effectiviteit van implantaten. “In de dagelijkse praktijk speelt dat nu nog geen rol, maar dat zou bij een knie- of heupprothese bijvoorbeeld ook moeten worden meegewogen, net als bij de keuze voor een geneesmiddel.”

Haar hart ligt dus niet meer alleen bij geneesmiddelen, besluit ze: “Inmiddels omarm ik implantaten nét zo. Het zijn immers de meest risicovolle medische hulpmiddelen die er zijn; ze zitten langdurig ín mensen.” 

Document acties

gearchiveerd onder: Implantaten, MEBI, Bijwerkingen
Back to top