Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
3D-printen kan de ontwikkeling en distributie van geneesmiddelen ingrijpend veranderen. Een printer voegt verschillende werkzame stoffen samen in één tablet en levert een optimale dosis af per patiënt met het juiste afgifteprofiel. TNO bouwde een 3D-printer voor de volgende generatie geneesmiddelen.
Voor apothekers is het belangrijk om met verpleegkundigen en huisartsen in gesprek te blijven over palliatieve zorg. Maar hoe doe pak je dat aan? Apotheker Philip Vos uit Zwaag zal hiervoor handvatten aanreiken tijdens de workshop ‘De wijkverpleegkundige en apotheker als zichtbare schakels’, die hij geeft samen met een wijkverpleegkundige en een verpleegkundig consulent palliatieve zorg.
Om medicatie-incidenten in het weekend en de avonduren te vermijden sloegen de openbare apotheek en dienstapotheek in Roosendaal de handen ineen om het elektronische toedienregistratiesysteem breder toegankelijk te maken. Thuiszorgmedewerkers zijn blij. “Het scheelt veel administratietijd en frustratie en de patiënt krijgt betere zorg.”
Een door BENU Apotheken en leverancier van zorg-apps Boomerweb ontwikkelde app vervangt de papieren toedienlijsten door een elektronische toedienregistratie. In Eibergen is samen met thuiszorgorganisatie Sensire een pilot gestart.
Samen met de thuiszorgorganisaties hebben alle apotheken in de regio Utrecht gekozen voor één digitaal toedienregistratiesysteem. Stoppen met papieren lijsten betekent volgens initiatiefnemer Clasineke Groenendijk efficiënter werken en een einde aan veel storende telefoontjes.
De meeste apothekers maken afspraken met zorginstellingen over de werkwijze rond Geïndividualiseerde Distributievormen (GDV). Toch voeren vrijwel alle apotheken tussentijds handmatige wijzigingen door. Dit blijkt uit een enquête naar de invoering van de richtlijn.
Welke uitspraak over thuiszorg medicatie is juist?
Welke uitspraak over medicatie in kaart brengen is juist?
Met een mede door apotheker Marco Lourens ontwikkeld ‘niet-pluis’-formulier kunnen bezorgers en apothekersassistenten patiënten signaleren met wie het niet goed gaat.
Bij zorginstellingen bestaat veel onduidelijkheid over het toedienen, de opslag en het voorraadbeheer van opiaten, ook hanteren ze verschillende werkwijzen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap