Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Prijs voor creatief lesgeven

Arianna Pranger ‘beste docent’ van Leidse universiteit.

PW37 - 11-09-2020 | door Annemiek Veelenturf
Foto Eelkje Colmjon
Ze verzint kennisquizen, prijsvragen en challenges om haar studenten zo aansprekend mogelijk bij de lesstof te betrekken. Het leverde Arianna Pranger de eretitel ‘beste docent’ op, waaraan ze onder meer een vaste plek in de fietsenstalling overhoudt.
Prijs voor creatief lesgeven

Ze krijgt energie van onderwijs geven, zegt ze. Vanwege de interactie met de studenten. “Heel leuk als je verdiepende vragen terugkrijgt.” Maar ook door de uitdaging om die ene stille student achterin het lokaal zover te krijgen dat hij opmerkingen durft te maken waaruit blijkt dat
de lesstof is overgekomen. “Dat ping-moment”, verduidelijkt Arianna Pranger, “wanneer je ziet dat wat je wilde overbrengen, is geland.”

Het leverde haar de prof. dr. G.J. Tammelingprijs 2019/2020 op voor beste docent van de Leidse medische faculteit, én die voor beste docent van de hele universiteit. Misschien mede, denkt ze, door haar enthousiasme over de studiestof en haar creatieve zoektocht naar aansprekende werkvormen, waardoor ze haar studenten steeds nieuwe kennisclips, kennisquizen, prijsvragen en challenges voorschotelt, om zo op een gestructureerde, maar creatieve manier tot een logisch begrip van de studiestof te komen.

In haar nominatiefilmpje prezen haar leerlingen Prangers “heldere, gestructureerde manier” van lesgeven. “Een toppertje”, aldus een van hen, “die in deze onzekere coronatijd studenten weet te betrekken bij het onderwijs.”

Pranger ervaart de toekenning van de prijs, die haar naast een wisselbeker en bronzen veer een jaar lang een eigen plek in de fietsenstalling oplevert, als waardering. En een bevestiging van de keuze die ze vorig najaar maakte, om veel meer uren te steken in het docentschap ten koste van haar baan als ziekenhuisapotheker. “Wel wil ik beide blijven doen, omdat de combinatie veel meerwaarde geeft.”

KENNISCLIPS

Mocht de pandemie luwen, dan nog denkt Pranger dat het onderwijs permanent is veranderd. “De coronatijd levert ook goede dingen op. Zo denk ik dat de kennisclips die we als docenten hebben gemaakt en die ik mijn studenten laat maken – onlangs nog over de werking van antibiotica – sowieso blijven. Maar neem nu een practicum, dat we nu ook online doen. Dat zou ik graag weer in het echt meemaken, want dan ervaar je zoveel meer.”

Document acties

Back to top