Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Al direct een melding ‘masker 19’

Het is lastig in te schatten hoe ernstig de situatie is.

PW 29/30 - 17-07-2020 | door Annemiek Veelenturf
Foto Saskia Aukema
Een ‘Masker 19’-melding liet Suzette van de Schootbrugge achter met een onbevredigend gevoel. Ze vindt het enerzijds goed dat slachtoffers van huiselijk geweld kunnen aankloppen bij een laagdrempe­lige apotheker. “Maar aan de andere kant: wij zijn hier niet voor opgeleid.”
Al direct een melding ‘masker 19’

Al op de ochtend waarop media en KNMP het nieuws over meldcode ‘Masker 19’ naar buiten brachten, was het raak in de Amsterdamse Noordam Service Apotheek. “Een assistent kwam geschrokken naar me toe”, vertelt apotheker Suzette van de Schootbrugge. “Een dame van rond de 80 had aan de balie gezegd: ik kom voor ‘Masker 19’.”

Van de Schootbrugge nam de vrouw apart in de spreekkamer en hoorde haar verhaal aan. Dat kwam erop neer dat zij een conflict had met een buurman, waarbij naast wat duwen voornamelijk veel psychisch geweld kwam kijken.

“Ze was aanvankelijk vrij rustig”, vertelt Van de Schootbrugge. “Maar toen ik zei dat ik me afvroeg of dit wel iets was voor Veilig Thuis, de instantie die met een ‘Masker 19’-melding aan de slag gaat, raakte ze hevig overstuur. Ze huilde en trilde en zei dat ze scheermesjes in huis had om er een einde aan te maken als ze niet zou worden geholpen.”

STROOMSCHEMA’S

Toevallig had het apotheekteam die ochtend tijdens de koffiepauze de stroomschema’s van de KNMP doorgenomen over wat te doen na een melding. “Maar nu wist ik het even niet meer. Ik heb toch Veilig Thuis gebeld, waar ik de tip kreeg samen met mevrouw haar huisarts te bellen. Maar daar gaf ze geen toestemming voor. Ze zei dat de huisarts haar eerder antidepressiva had voorgeschreven, terwijl dat volgens haar niet aan de orde was.”

Uiteindelijk kalmeerde ze enigszins en verliet de dame, met het advies contact op te nemen met de wijkagent, de apotheek. “Ik weet niet of Veilig Thuis nu contact met haar heeft. Het zou fijn zijn als er feedback is.”

Suzette van de Schootbrugge vind het enerzijds goed dat slachtoffers van huiselijk geweld bij een laagdrempelige zorgverlener als een apotheker terechtkunnen. “Maar aan de andere kant: wij zijn hiervoor niet opgeleid. De e-learning die wij met het hele team hebben gedaan, reikt niet ver genoeg. Het is namelijk heel lastig om in te schatten hoe ernstig de situatie daadwerkelijk is.”

Document acties

Back to top