Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Vloggen voor transparantie

Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering van Apotheek Kaaikhof TV.

PW38 - 20-09-2019 | door Cindy Reinders
Apotheker Mustafa Yildirim ontwikkelt software en is actief op sociale media. Hij post video’s met uitleg over medicatie of vergoedingen en verschaft inzicht in gesprekken achter de schermen. Cliënten stellen nu sneller vragen.
Vloggen voor transparantie

Mensen informeren over vergoedingen, tekorten of Otrivin-verslaving. Apotheker Mustafa Yildirim en eigenaar van Apotheek Kaaikhof in Assendelft doet dat via filmpjes die hij verspreid via Instagram, Facebook, LinkedIn, Youtube én zijn zelfgebouwde apotheek-app. Hij begon met ongeveer eens per maand een nieuwe aflevering van Apotheek Kaaikhof TV; tegenwoordig maakt hij er elke week wel één. Het effect: “Mensen bellen me nu sneller op met een vraag.”

Eind januari postte Yildirim zijn eerste vlog met antwoorden op de meest gestelde vragen. “Zo realiseer ik meer tijd aan de balie, als ik niet steeds hetzelfde hoef uit te leggen. En ik creëer transparantie door de camera achter de schermen aan te zetten. Zo filmde ik laatst een gesprek met een assistent over de leveringsproblemen om te laten zien wat er speelt als een geneesmiddel niet leverbaar is. Uiteraard altijd in overleg met de assistenten; ze zijn het inmiddels gewend. We lachen regelmatig met elkaar om de grappige stukjes.”

In de wijk waar hij opgroeide, opende Yildirim vier jaar geleden zijn eigen apotheek. “Dat was in het begin hard werken. Mensen een voor een overtuigen. Maar ze zijn gekomen en we groeien nog steeds. Met name de app, waarmee je medicatie kan aanvragen, wordt goed gewaardeerd en door ruim de helft van de cliënten gebruikt. Ze komen pas naar de apotheek als ze bericht hebben gehad. Dat scheelt een hoop tijd.”

Coderen 

De app heeft Yildirim zelf gebouwd nadat bestaande partijen zijn wens – de actuele wachttijd op je mobiel – niet konden realiseren. “Ik volgde online cursussen, behaalde certificaten en ging zelf aan de slag met coderen.” En het lukte, het heeft zelfs geresulteerd in een eigen softwarebedrijf: PharmaSyst. Zo kan hij snel inspringen op behoeften van cliënten.     

Zodra de drukte in de apotheek toeneemt – oftewel wachttijd ontstaat – gaat hij van start met een wachtkamersysteem. “Via de app kan je dan een afhaalafspraak maken zodat je niet hoeft te wachten als je naar de apotheek komt.” Yildirim streeft overigens niet alleen naar lokale groei; ook buiten de regio wil hij mensen gaan bedienen. “Zowel voor chronische medicatie als spoedzorg, mét persoonlijke begeleiding via webcam, 24-uurs chatservice en videoboodschappen.” 

Document acties

gearchiveerd onder: ,
Back to top