Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Verkeerd verbonden

PW Magazine 26, jaar 2015 - 23-06-2015 | door Esther Kuipers
column

Esther KuipersCommuniceren kun je leren. In onze apotheken volgen alle apothekers en assistenten met regelmaat communicatiecursussen. Enerzijds om meer klantgericht te kunnen werken, maar ook om elkaar feedback te kunnen geven. Het is goed om hiermee samen bezig te zijn, want goed en duidelijk communiceren blijft vaak moeilijk.

Eén van de grootste misverstanden over communicatie is dat de zender denkt dat wat hij of zij bedoelt, door de ontvanger ook zo wordt begrepen. Nee dus. Hoe duidelijk we soms ook denken iets gecommuniceerd te hebben, ook de ontvanger heeft een eigen referentiekader en soms pakt de boodschap heel anders uit dan verwacht. Dagelijks ‘oma’ (oordelen, meningen en aannames) thuislaten, is een stuk lastiger dan het lijkt.

Een voorbeeld: onlangs kregen we een voorschrift voor nitrofurantoïne-suspensie voor een wat oudere dame, die op dezelfde dag ook al nitrofurantoïne-capsules had gekregen. Reden voor de apothekersassistent om even met mevrouw te bellen. Zij gaf aan dat ze de capsules wat groot vond om te slikken en dat de thuiszorg aan de doktersassistent had voorgesteld als alternatief de suspensie te gebruiken via haar TPV-lijn. De huisarts was hiermee akkoord en had het recept uitgeschreven.

De assistent had hierbij een onbestemd gevoel en kwam met het recept bij mij. Bij navraag bleek dat de huisarts van zijn assistent had begrepen dat mevrouw sondevoeding kreeg, in plaats van parenterale voeding. Mevrouw heeft de kuur gewoon afgemaakt met de capsules.

Document acties

Back to top