Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Drukken

PW Magazine 40/41, jaar 2015 - 01-10-2015 | door Léon Tinke
column

Léon Tinke blauw vlakApothekers en zorgverzekeraars hebben veel gemeenschappelijk. En ik zal het u eerlijk zeggen, veel apothekers vinden dat zij op momenten veel te veel gemeenschappelijk hebben met het werk van zorgverzekeraars.

Toen ik laatst een apotheek belde, kreeg ik het volgende antwoordapparaat aan de lijn:

Als u een vraag hebt over het tarief van het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel? – toets een 1 –. Heeft u een vraag over een machtiging? – toets een 2 –. Heeft u een vraag over het tarief tijdens avond-, nacht- en zondagsdiensten? – toets een 3 –. Heeft u een vraag over uw polisvoorwaarden? – toets een 4 –. Heeft u een vraag over de afrekening van uw zorgverzekeraar? – toets een 5 –. Heeft u een vraag over “medische noodzaak”? – toets een 6 –. Heeft u een vraag over het BTW-tarief? – toets een 7 –. Begrijpt u niet waarom uw zorgverzekeraar uw declaratie heeft afgewezen? – toets een 8 –. Heeft u een vraag over uw geneesmiddelengebruik en andere zorgvragen? – toets dan een 9 –. Blijft u aan de lijn, wij proberen u zo snel mogelijk verder te helpen.

Tja, 28% van de kosten in de apotheek gaat op aan administratieve regeldruk. Regeldruk die natuurlijk niet alleen van zorgverzekeraars afkomstig is, of waartoe zorgverzekeraars zich soms gedwongen weten door wetten en regels.

Maar we zijn er natuurlijk niet om systemen, wetten en regelneven te behagen, maar om echte mensen verder te helpen. Ook zorgverzekeraars.

Hoog tijd om gemeenschappelijk onze schouders eronder te zetten om die lasten te drukken.

Document acties

Back to top