Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Chatten met de apotheker

Jeroen Bosch Ziekenhuis wil met live chat patiëntcontact verbeteren.

PW37 - 17-09-2021 | door Frans van den Houdt
Jeroen Jumelet
Via een live chat wil de apotheek van het Jeroen Bosch Ziekenhuis de patiëntenzorg optimaliseren. Mede-initiatiefnemer Thijs Balk hoopt op veel farmaceutisch-inhoudelijke vragen. Patiënten kunnen foto’s meesturen van een recept of doosje.
Chatten met de apotheker

Veel bedrijven maken er gebruik van en zelf ziet hij het ook als een prettige manier om met hen te communiceren. Dus waarom zou de live chat niet ook kunnen werken voor patiënten die vragen hebben voor de apotheek, dacht apotheker Thijs Balk van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in Den Bosch. “In onze visie over farmaceutische zorg heeft de patiënt de regie en kan door vragen te stellen weloverwogen, eigen keuzes maken. De live chat leek daarvoor het perfecte, laagdrempelige platform”, meent Balk.

De voorbereidingen kostten zeker zes maanden, want het bleek nog niet zo eenvoudig een platform te vinden dat veilig was en voldeed aan alle eisen. Uiteindelijk, met goedkeuring van de afdelingen ICT, communicatie en juridische zaken van het JBZ, is gekozen voor een chatfunctie die patiënten ook de mogelijkheid geeft foto’s mee te sturen van een recept of doosje. “Juridische zaken stelde vast dat voor de identificatie naast een geboortedatum meer gegevens nodig zijn, zoals patiëntennummer van het ziekenhuis of BSN, voordat je informatie veilig kunt delen over de chat.”

Flyers

De berichten komen binnen bij een apothekersassistent op een iPad en kunnen naargelang de gewenste informatie worden doorgezet naar de apotheker. De eerste weken liep het nog niet echt storm, maar dat had volgens Balk vooral met de onbekendheid van het nieuwe platform te maken. “Om de chat meer zichtbaar te maken geven we nu bij iedere uitgifte flyers mee en op onze website staat het prominenter vermeld.”

Inmiddels komen er tussen de drie en acht chats per dag binnen, en daar is de JBZ-apotheek heel tevreden mee. De vragen zijn heel gevarieerd. Over herhaalrecepten en declaraties tot bijwerkingen. Balk: “Ik hoop dat veel patiënten ons weten te vinden als ze bij hun medicijngebruik tegen problemen aanlopen.” Valt de evaluatie positief uit dan wordt de live chat uitgebreid naar opgenomen patiënten, die vanuit hun bed via een iPad vragen kunnen stellen aan de apotheek. 

“De live chat is het perfecte, laagdrempelige platform om de patiënt meer regie te geven”, zegt apotheker Thijs Balk.

Document acties

Back to top