Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Rechtstreeks vanuit de broekzak

BovenIJ apotheek communiceert nu ook via BeterDichtbij-app met patiënt.

PW22/23 - 31-05-2019 | door Maarke Roelofs
Poliklinisch apotheker Jelmer Faber creëerde ruimte om op een rustig moment op vragen te reageren, doordat patiënten deze nu ook via een app kunnen stellen. “Zo kunnen we de vraag nóg beter beantwoorden.”
Rechtstreeks vanuit de broekzak

Moderne communicatie tussen apotheker en patiënt, niet telefonisch maar via een app, dát moedigt poliklinisch apotheker Jelmer Faber aan. “We moeten meegaan in de behoefte van de patiënt die minder achter de computer kruipt, maar z’n telefoon altijd bij de hand heeft.” Onlangs nam hij daarom met collega’s in de BovenIJ apotheek in Amsterdam de applicatie BeterDichtbij in gebruik. “Een extra service voor de patiënt.”

Via de app kan een patiënt op elk gewenst moment “rechtstreeks vanuit de broekzak” een vraag stellen. Bijvoorbeeld over vergoedingen, maar ook inhoudelijke vragen over geneesmiddelen. Faber: “Als de apotheker in zijn antwoord een geneesmiddel intypt, krijgt de patiënt bovendien direct informatie van Apotheek.nl in beeld.” Ook met de website Thuisarts.nl bestaat een link wanneer een aandoening in het antwoord voorkomt.

“We kunnen dit in principe elke patiënt aanbieden, maar deze bepaalt zelf of hij meedoet”, benadrukt Faber. Hij schat in dat de nieuwe communicatiemogelijkheid met name geschikt is voor patiënten die regelmatig terugkeren in de apotheek.

Faber hoopt dat de vele niet-urgente vragen van een telefoontje naar een bericht in de app verschuiven. “De telefoon gaat op een dag vaak over en dat heeft een behoorlijke impact op het werkproces. Als patiënten ons via de app benaderen, kunnen we binnen een termijn van twee werkdagen zelf inplannen wanneer we de vragen beantwoorden.” Voor urgente vragen blijft de telefoon de aangewezen optie.

Wensenlijstje

Ook is er meer ruimte om op een rustig moment informatie op te zoeken. “Zo kunnen we de vraag nóg beter beantwoorden, wat efficiënter is voor het hele apotheekteam.”

Een koppeling met Kijksluiter staat nog op het wensenlijstje van Faber. “We kunnen daar nu wel een link over meesturen, maar een standaardkoppeling zoals met Apotheek.nl zou mooi zijn.” Daarnaast wordt met de ontwikkelaar gesproken over het automatisch overzetten van de gespreksinformatie in het patiëntendossier.

Een hele grote stap is de overgang van telefoon naar app overigens niet, meent Faber. “In de meeste apotheken wordt al gebruikgemaakt van andere vormen van moderne communicatie, zoals track and trace-systemen.

Het is nu aan alle apothekers om te gaan werken met apps. Houd die ontwikkeling vooral niet tegen.” 

Document acties

gearchiveerd onder: , , ,
Back to top