Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Patiënt ontdekt e-consult

Controle medicatie: patiënt heeft zelf ook een rol

PW26 - 30-06-2017 | door Edwin Bos
Patiënten van het LUMC kunnen via een e-consult vragen stellen over hun medicatie aan een ziekenhuisapotheker.
Patiënt ontdekt e-consult

Volgens initiatiefnemer Kim Gombert-Handoko zijn ziekenhuisapothekers hierdoor beter zichtbaar voor de patiënt.

“Ik ben op vakantie en krijg een antibioticum voor een urineweginfectie. Past dat bij de medicatie die ik inneem voor mijn niertransplantatie?” En: “In de bijsluiter staat dat ik elke vier dagen een hartfilmpje moet krijgen. Is dat bindend?” Dit zijn voorbeelden van vragen die patiënten hebben gesteld via een e-consult, vertelt ziekenhuisapotheker Kim Gombert-Handoko, sectiehoofd farmaceutische patiëntenzorg in het Leids Universitair Medisch Centrum. “Twee maanden terug is het e-consult gestart en patiënten weten ons al beter te vinden omdat we actief verwijzen naar het patiëntenportaal. Gemiddeld krijgen we twee vragen per dag.”

Patiënten kunnen vragen stellen over geneesmiddelen die zijn gestart in het LUMC via het patiëntenportaal, waarin medische gegevens, labuitslagen en brieven zijn in te zien. “Pa-tiënten kunnen zelf in het dossier kijken welke geneesmiddelen er zijn voorgeschreven”, aldus Gombert-Handoko.

Het beantwoorden van e-consulten is onderdeel van de dagdienst van de ziekenhuis-apotheker. Een e-consult komt automatisch in het medisch dossier van de patiënt.

Zichtbaar

Het e-consult is een eerste stap naar meer door de ziekenhuisapothekers van het LUMC geïnitieerde patient empowerment: het actief betrekken van de patiënt bij zijn eigen behandeling met medicatie. Dat is noodzakelijk volgens Gombert-Handoko omdat uit de CQ-index van het ziekenhuis blijkt dat informatie over medicatie slecht scoort. “Een patiënt vroeg via het e-consult hoe hij zijn oogdruppels moet afbouwen, terwijl de oogarts dat wel heeft verteld. Wij kijken dan in het dossier van de arts en herhalen voor de patiënt de instructies.”

Doel van het e-consult is ook de patiënt een rol te geven bij het controleren van zijn medicatiegegevens. Daarnaast wil Gombert-Handoko zichzelf meer laten zien. “Patiënten weten te weinig van ziekenhuisapothekers omdat we nog te weinig zichtbaar zijn.”

Behandelteam

Patient empowerment is een belangrijke ontwikkeling voor de ziekenhuisfarmacie en zeker geen toekomstmuziek, benadrukt Gombert-Handoko, die al nadenkt over een volgende stap: complexe patiënten zelf onderdeel laten zijn van het behandelteam waarin ook de ziekenhuisapotheker een rol speelt. “We willen een multidisciplinair overleg organiseren met internist, ziekenhuisapotheker én patiënt. In Duitsland werken ze al op deze manier.”

Document acties

Vacatures
Projectapotheker

Catharina Ziekenhuis Eindhoven

Apotheker Bereidingen en VTGM

Radboudumc Nijmegen

Beherend apotheker

IHCH pharmacy | Den Haag

Meer…
Back to top