Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Feiten en fabels over medicatie

Maatschap Service Apotheken Almelo start eigen YouTube-kanaal

PW50 - 15-12-2017 | door Frans van den Houdt
Sociale media zijn bij uitstek geschikt om te laten zien wat de rol van de apotheker is binnen de zorg, zegt Johan Te Biesebeek, sinds oktober maker en presentator van korte YouTube-filmpjes over medicatiegebruik.
Feiten en fabels over medicatie

“Een serieuze boodschap met kwinkslag.”

Hij komt aanlopen met een baby op de arm en vraagt: “Werkt de morning-afterpil altijd of kun je toch nog zwanger worden?” Ja, dat kan, antwoordt hij vervolgens zelf, en geeft daarna in heldere bewoordingen uitleg, ondersteund door een animatie.

Het is een van de filmpjes op het nieuwe YouTube-kanaal van de Maatschap Service Apotheken Almelo, met in de hoofdrol apotheker Johan Te Biesebeek (29). “We brengen op deze manier een serieuze boodschap met een kwinkslag”, zegt hij. “Door een leuk intro raken mensen snel geïnteresseerd en kun je vervolgens serieus een onderwerp behandelen dat dichtbij de patiënt ligt.”

Zo neemt hij een grote hap havermoutpap bij aanvang van het filmpje over seksuele bijwerkingen door geneesmiddelen, waarbij de vraag beantwoord wordt of havermout je daarvan af kan helpen. Dit filmpje is ook meteen het best bekeken. Na een paar weken stond de teller al op 1400, terwijl de rest gemiddeld 600 kijkers had. “Seks verkoopt natuurlijk”, zegt Te Biesebeek lachend. “Maar veel mensen willen ook graag weten hoe het precies zit met de morning-afterpil.”

In perspectief

Samen met collega Willem Rauwerdink, de initiator van het YouTube-kanaal dat sinds eind oktober in de lucht is, bedenkt en schrijft hij de scripts voor de gemiddeld anderhalve minuut durende video’s. Tot nu toe hebben ze er vijftien gemaakt, waarvan er elke week een online gezet wordt. Naast genoemde onderwerpen komen onder meer morfinegebruik en spierpijn door cholesterolverlagers aan bod. Een speciale Facebookpagina zorgt voor de promotie.

“Met de filmpjes willen we meer inhoud geven aan ons vak”, stelt Te Biesebeek. “Duidelijk maken dat de apotheker je heel goed kan informeren over medicijngebruik.” Feiten en fabels komen aan de orde, vooroordelen worden in perspectief geplaatst. “Het gaat ons steeds om de vraag: hoe kan de patiënt meer profijt hebben van een middel en hoe kan de apotheker daarbij helpen?”

Naburige zorgverleners als de fysiotherapeut zijn enthousiast, want die krijgt veel patiënten met spierpijn door cholesterolverlagers en adviseert hen nu naar het desbetreffende filmpje te kijken, aldus Te Biesebeek, die ondertussen een BA’er dreigt te worden: een bekende Almeloër. “Laatst zei een patiënt aan de balie: ‘U komt me toch zo bekend voor’.”

Document acties

gearchiveerd onder: , ,
Vacatures
Zie jij toe op goede productie en distributie van geneesmiddelen?

Ministerie van VWS, IGJ | Utrecht

Ziekenhuisapotheker

Treant Zorggroep | Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal

Ziekenhuisapotheker-directeur

SAHZ | Haarlem

Meer…
Back to top