Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

‘Fijn dat u belt, apotheker’

Patiënten praten vanuit huis vrijer over therapieontrouw

PW43 - 27-10-2017 | door Edwin Bos
Voor een goede begeleiding bij de start van chronisch medicatiegebruik spoort apotheker Fleur Kos patiënten op die hun tweede of derde uitgifte niet hebben opgehaald. "We bellen binnen enkele dagen om te vragen of ze begeleiding nodig hebben."
‘Fijn dat u belt, apotheker’

Patiënten aan de balie aanspreken over therapietrouw is ongemakkelijk, ook schrikken patiënten daar soms van, stelt Fleur Kos van Apotheek Wassenaar. “Het is klantvriendelijker om patiënten thuis te bellen in plaats van in de apotheek met het vingertje te wijzen.”

Kos selecteert patiënten die niet of niet tijdig terugkomen voor hun vervolgmedicatie met behulp van de SFK-rapportage Uitgifte Gemist. Iedere dag toont deze rapportage de patiënten die niet zijn komen opdagen na een eerste of tweede verstrekking.

In de rapportage richt Kos zich op de volgende geneesmiddelgroepen: DOAC’s, profylactische en diabetesmedicatie. “Onjuist gebruik van DOAC’s kan ernstige gevolgen hebben en in mijn apotheek blijkt dat de therapietrouw bij profylactische en diabetes-medicatie vaak laag is.”

Om te achterhalen waarom een patiënt zijn geneesmiddelen niet ophaalt in de apotheek, belt Kos of de speciaal getrainde apothekersassistent de patiënt thuis. “Misschien is de patiënt niet therapieontrouw maar is hij naar het ziekenhuis geweest of heeft de huisarts de medicatie herzien.”

Uit de telefoongesprekken blijkt volgens Kos dat patiënten vaak nog vragen hebben over bijwerkingen of niet goed begrijpen waarom ze een geneesmiddel moeten slikken. “Naast het in kaart brengen van onduidelijkheden benadrukken we het belang van de therapie. In de eerste maand van het medicatiegebruik zitten patiënten vaak nog in de acceptatie-fase.”

Soms volstaat een kleine aanpassing, zoals onlangs bij een patiënt die het driemaal daags innemen van 500 mg metformine niet kon inpassen op zijn werk. “Door het om te zetten naar tweemaal daags 750 mg heb ik het probleem opgelost”, aldus Kos.

Motivational interviewing

Per week worden in Apotheek Wassenaar gemiddeld drie patiënten gebeld die hun tweede of derde uitgifte niet hebben opgehaald. Het bijhouden kost volgens Kos weinig tijd omdat Uitgifte Gemist dagelijks actueel is. “Een van de assistenten, die is getraind in motivational interviewing, is er zo’n twee uur per week mee bezig.”

Een deel van de therapieontrouwe patiënten is onbereikbaar, omdat die nooit zullen toegeven therapieontrouw te zijn, beseft ook Kos. “Maar dat is maar een kleine groep, want veel patiënten reageren positief. ‘Fijn dat u belt’, dat krijgen we vaak te horen.”

Document acties

Back to top