Marga van Weelden laat van zich horen
Op haar eigen wijze zal zij regelmatig van zich laten horen. Daarnaast keren congresdeelnemers huiswaarts met een ‘take home message’ van de huidige voorzitter van de programmacommissie Nationaal Actieprogramma Diabetes (NAD) en oud-KNMP-voorvrouw.
Van Weelden meent dat apothekers nog enkele slagen kunnen maken. “Als NAD hebben we de opdracht gekregen ervoor te zorgen dat de zorgstandaard Diabetes actueel en compleet is”, benadrukt ze. “VWS wil tenslotte dat farmaceutische zorg in 2012 onderdeel is van de integrale bekostiging.”
Volgens Van Weelden biedt werken volgens de KNMP-richtlijn Diabetes enorme mogelijkheden voor apothekers. “Als wij in alle apotheken in Nederland farmaceutische zorg aanbieden volgens dezelfde richtlijn, wordt voor de buitenwereld zichtbaar wat in een apotheek gebeurt. Dat draagt bij aan samenwerkingsafspraken binnen zorggroepen. En de patiënt weet waar hij op kan vertrouwen. Ik hoop dat het KNMP Congres daar een mooie bijdrage aan levert.”
De voorzitter twijfelt er niet aan dat zorgverzekeraars de farmaceutische dienstverlening zullen vergoeden. Een goed ingestelde diabetespatiënt krijgt minder complicaties en kost dus minder geld. “Wij kunnen in het geval van diabetes helpen de achteruitgang van de patiënt uit te stellen zodat comorbiditeit, zoals hypertensie met alle bijbehorende klachten, wordt uitgesteld of niet optreedt. Overigens kunnen apothekers met de prestatiebeschrijvingen van de NZa steeds beter zien welke vergoeding de NZa toekent aan welke prestatie.“
Volgens Van Weelden is het van belang dat apothekers hun activiteiten afstemmen met andere zorgverleners binnen multidisciplinaire zorggroepen, bijvoorbeeld als het gaat om voorlichting. Ze wijst er op dat de diabetesrichtlijn ook daarvoor handvatten biedt. “Zorgverzekeraars willen zien dat zorgverleners geen dingen dubbel doen.”
Van Weelden noemt ook de benadering van de patiënt een belangrijk aandachtspunt. “Je kunt natuurlijk wel genoeg informatie aanbieden maar de vraag is natuurlijk ‘hoe doe je dat in de apotheek?’ Scholing in de communicatieve vaardigheden van medewerkers is heel belangrijk. Een patiënt doet alleen iets met adviezen als hij of zij de waarde er van inziet.”