Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
Patiëntparticipatie en begrijpelijke patiëntinformatie zijn speerpunten voor Ton de Boer, die nu ruim een jaar voorzitter is van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. “Terecht willen patiënten betrokken worden bij geneesmiddelontwikkeling en meedenken over de eindpunten van een studie.”
Patiëntparticipatie is van grote waarde voor farmacovigilantie. Meldingen van patiënten dragen bij aan het tijdig vinden van nieuwe bijwerkingen. Bovendien geven patiënten een nieuwe dimensie aan geneesmiddel-bewaking door te melden wat de invloed is van bijwerkingen op het dagelijks leven. Dat concludeert Leàn Rolfes in haar proefschrift.
In expertisecentrum Ciro is de farmaceutische zorg van de apotheek van het Maastricht UMC gebaseerd op het doorgebruiken van thuismedicatie en het geven van medicatie in eigen beheer. Door het combineren van deze twee principes krijgen patiënten meer kennis over hun medicatie. “85% van de patiënten kan benoemen welke geneesmiddelen ze gebruiken en waarom.”
Patiënten op basis van zorguitkomsten beter laten meebeslissen over zowel de juiste behandelaar als de juiste behandeling. Met dat doel starten de zeven Santeon-ziekenhuizen en ZonMw een project, waarvoor minister Bruno Bruins van Medische Zorg € 4,5 miljoen beschikbaar stelt.
Verspilling is een hardnekkig probleem in de zorg. Tientallen miljoenen euro’s worden jaarlijks verkwist in zowel de eerste als tweede lijn. Terminale patiënten krijgen ondanks het feit dat ze nog maar kort te leven hebben veel te veel medicatie mee naar huis die na hun dood wordt weggegooid. Medicatie die mensen bij opname in het ziekenhuis van huis meebrengen, wordt weggegooid.
Bijna één op de vier mensen met COPD (24%) en één op de drie mensen met astma (36%) neemt zijn medicijnen niet zoals voorgeschreven. Veel van deze patiënten hebben ook behoefte aan extra hulp bij het gebruik van hun medicatie. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL in opdracht van het Longfonds.
Het werk in de zorg anders organiseren, komt niet alleen de patiënt ten goede, ook de zorgverlener kan daardoor meer voldoening halen uit zijn werk. Dat is de visie van bedrijfskundige Wil Konings die hierover zorginstellingen adviseert. In de apotheek slokken volgens haar vooral de vele controlestappen te veel tijd op van de medewerkers.
Door alle websites en apps van apotheken, ziekenhuizen en huisartsen raken patiënten de weg kwijt, stelt Lucien Engelen, directeur van het Radboudumc RE-shape Center for Healthcare Innovation in Nijmegen.
Een gelijkwaardige houding aannemen en openstaan voor de wensen van je patiënt. Dat is de basis van patient empowerment, zegt Marieke Meijs, gevestigd apotheker St Antonius Apotheek locatie Nieuwegein; vanaf half maart is ze werkzaam in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. “Door ruimte te bieden voor vragen gaan patiënten de apotheker ook meer zien als een volwaardig behandelaar.”
“Je moet mensen niet voorschrijven wat ze moeten doen: u moet meer bewegen of u moet elke dag een pilletje innemen. Wat wij – dokters en apothekers – beter kunnen doen, is in gesprek gaan met de patiënt en hun denkbeelden serieus nemen”, benadrukt kinderarts Paul Brand van Isala in Zwolle en sinds kort actief als coach van medisch specialisten (in opleiding).
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap