Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie
Persoonlijke hulpmiddelen
Een goed begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel is één ding. Als apothekers bij een overstap naar een medicatierol heldere uitleg willen geven en daarvoor op huisbezoek gaan, waarderen patiënten dat. En als ze dan ook nog meteen een medicatiebeoordeling doen; dat is de ideale wereld.
Elke patiënt van Apotheek ’t Zuid die overstapt op een medicatierol krijgt bezoek van apotheker Emma van Roosmalen-de Feijter, voor instructie én een medicatiebeoordeling. “Patiënten krijgen zo snel vertrouwen in de medicatierol.”
Het aantal orale oncolytica is de afgelopen jaren sterk gegroeid, waardoor de behandelmogelijkheden zijn toegenomen. Goed gebruik van deze middelen door de patiënt thuis krijgt daarom steeds meer aandacht. Continue ondersteuning en begeleiding door zorgverleners is hierbij noodzakelijk.
Oudere migranten hebben vaak lage gezondheidsvaardigheden, wat leidt tot onjuist medicijngebruik. Speciale toolkits voor laaggeletterden hebben meestal geen specifieke aandacht voor deze groep patiënten. Interviews met deskundigen door studenten Farmakunde van Hogeschool Utrecht leverden een aantal praktische tips op. “Investeer in een duurzame relatie.”
De Toekomstvisie Farmaceutische Patiëntenzorg 2020 staat sinds 2014 op papier en is door een goed bekeken filmpje van drie minuten op YouTube tot leven gewekt. Nu is er als follow-up een interactieve animatie, met meer uitleg en meer verdieping.
In ‘mijn’ wijk – de Rotterdamse achterstandswijk Charlois, zo’n vijfduizend kilometer van Irak vandaan – ontmoette ik twee patiënten met een link met Irak.
Klantvriendelijkheid staat bij onze apotheek hoog in het vaandel; tijdens communicatiecursussen leren zowel de apothekers als -assistenten om mee te veren, in te leven en begrip te tonen.
Begeleiding van COPD-patiënten kan beter. Lidewij Sekhuis van de Longalliantie Nederland verwacht veel van een pilot waarin aandacht is voor de patiënt en een betere overdracht tussen eerste en tweede lijn.
Patiënten met astma hebben bij een eerste uitgifte naast algemene voorlichting over hun medicatie behoefte aan informatie over medicatiegebruik bij exacerbaties en de servicemogelijkheden van de apotheek rondom astmazorg. Dat zijn enkele uitkomsten van een onderzoek naar het patiëntperspectief voor de KNMP-richtlijn Astma.
Apothekers gebruiken online-interventies, zoals herhaalservices en uitgifterobots, om patiënten logistiek optimaal te begeleiden. Maar met eHealth kan veel meer in de apotheek, zoals monitoren van therapietrouw en sturen op behandelresultaat.
AuteursinformatieAdverterenVacature plaatsen
Colofon DisclaimerPrivacyverklaring en cookiebeleidSitemap