26374

Methotrexaat niet schadelijk voor spermacellen

Het gebruik van methotrexaat door mannen met reuma is niet schadelijk voor het sperma. Ook heeft het geneesmiddel geen invloed op het aantal spermacellen per zaadlozing. Dat blijkt uit onderzoek in het Erasmus MC.

Bevindt zich in Nieuws - 5 juni 2023

Besparingen door korter gebruik CDK4/6-remmers

Later starten en korter behandelen met een CDK4/6-remmer bij uitgezaaide hormoongevoelige borstkanker geeft dezelfde goede uitkomsten als een langdurige behandeling. Deze slimme inzet geeft 42% minder bijwerkingen en is € 35.000 per patiënt goedkoper. Dat blijkt uit een onderzoek in ruim zeventig Nederlandse ziekenhuizen.

Bevindt zich in Nieuws - 7 juni 2023

Meeste meldingen datalekken in de zorgsector

Het hoogste aantal meldingen van datalekken was vorig jaar in de zorg: 41%. Door de drie grootste cyberaanvallen bij ICT-leveranciers in de zorgsector kwamen de medische gegevens van 900.000 mensen op straat te liggen. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Bevindt zich in Nieuws - 7 juni 2023

WSO- en LOA-webinar ‘GDV in de praktijk’ op 3 juli

De Wetenschappelijke Sectie Openbaar apothekers (WSO) en de commissie Landelijke Openbare Apotheken (LOA) nodigen apothekers uit voor een gezamenlijk webinar over de Geïndividualiseerde Distributievorm (GDV) in de praktijk.

Bevindt zich in Vaste rubrieken - 9 juni 2023 | door KNMP

Farm-AI-cie

Veel in het nieuws: de wonderen van AI. Tekstschrijvers zoeken al ander werk, en de impact zal enorm zijn als we de trendwatchers mogen geloven. Welke impact zal er zijn voor de apotheek? Onlangs een LinkedIn-post gezien waarin ChatGpt een vlekkeloze EU-begeleiding van een recept metformine voorstelt: zes punten waarin data-analyse, personalisering, advies en veiligheid de thema’s zijn (mogelijk ook de verwerking van een aantal paarse krokodillen?).

Bevindt zich in Vaste rubrieken - 9 juni 2023 | door Jacco Pesser, bestuurslid KNMP

Verstrekken van papieren herhaalrecept is een service en geen verplichting

Een patiënt vroeg haar apotheker om een papieren herhaalrecept om bij een andere apotheek vervolgmedicatie te kunnen halen. Echter, vanwege digitalisering doet de apotheker dat niet meer. De patiënt klaagde niet alleen hierover, maar ook omdat de apotheek zonder toestemming medische informatie aan het ziekenhuis zou hebben verstrekt. De Geschilleninstantie Openbare Apotheken verklaarde deze klachten ongegrond.

Bevindt zich in Achtergrond - 9 juni 2023 | door Jolijn Geven en Catelijne Bach

Kansrijk medicijn sneller bij patiënt bij flexibiliteit regelgeving

Kankermedicijnen die in een medische behoefte voorzien moeten snel beschikbaar zijn voor de patiënt, uiteraard met inachtneming van werkzaamheid en veiligheid. Hiervoor is wel regulatoire flexibiliteit nodig. Jorn Mulder beschrijft in zijn proefschrift de problemen en uitdagingen rond het goedkeuren van nieuwe kankermedicijnen.

Bevindt zich in Achtergrond - 9 juni 2023 | door Jorn Mulder

Aandacht nodig voor zorg bij kleine kwalen in de apotheek

Om de zelfredzaamheid van patiënten te stimuleren is het noodzakelijk dat niet alleen behandeling maar ook preventie van kleine kwalen een belangrijke plaats krijgt binnen de farmaceutische patiëntenzorg. Deskundig advies in de apotheek over gebruik van zelfzorgmiddelen bij kleine kwalen en de preventie ervan kan patiënten in staat stellen een goed besluit te nemen over (zelf)zorg en kan de medicatieveiligheid verbeteren.

Bevindt zich in Achtergrond - 9 juni 2023 | door Rian Lelie-van der Zande

Attentie nodig bij uitgifte na leveringsproblemen

Door leveringsproblemen krijgen patiënten soms een verkeerd geneesmiddel, een verkeerde dosering of helemaal geen geneesmiddel. Dit artikel geeft een inventarisatie van (bijna) medicatie-incidenten door leveringsproblemen die de afgelopen twee jaar bij Voorkomen Medicatie-Incidenten (VMI) zijn gemeld. Zorgvuldig handelen is in dit soort gevallen gewenst.

Bevindt zich in Achtergrond - 9 juni 2023 | door Ellis van Nassau en Rob Essink

‘Passende zorg draait om patiënt als individu’

Voor de beste zorg moeten patiënt en zorgverlener samen beslissen over de behandeling. De behoeftes van de patiënt moeten daarbij centraal staan, meent hoogleraar passende zorg Tijn Kool. Apothekers kunnen een bijdrage leveren door proactief het medicatiegebruik aan de orde te stellen. “Passende zorg is betere zorg en de patiënt zal daardoor minder vaak bij de zorgverlener terugkomen.”

Bevindt zich in Achtergrond - 9 juni 2023 | door Linda de Jonge
502503504506507508