Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Overdosering intraveneus paracetamol bij kind

Auteurs: Broeks IJ, van Roon EN, van Pinxteren-Nagler E, de Vries TW
casuïstische mededeling
PW Wetenschappelijk Platform. 2013;7:a1316
PDF document icon 2013wp0056.pdf — PDF-bestand, 161 KB (165764 bytes)

Document acties

Reacties

04-04-2013 21:08
P.C. de Smidt zegt:

Het betreft hier een medische fout bij een pasgeborene. Bij een fout wordt een herstelbehandeling ingezet (deze publicatie) en tevens extra controles uitgevoerd voor eventuele twijfels of vragen die (later) op kunnen komen en beantwoord dienen te worden. Ik mis die extra controles, zoals de topspiegel van de paracetamol en stollingsparameters, omdat die waardes extra gevoelig zijn bij een overdosering, meer nog dan ALAT en ASAT. De paracetamol intoxicatie protocollering berust op statistiek en veiligheidsmarges in de dosis-respons. Dat betekent dat die kennis niet zaligmakend is voor een individueel geval met een paracetamol voorgeschiedenis (hierbij niet aanwezig) of cachexie (hier wel aanwezig).
Het toedienen van het enige antidotum acetylcysteine is dan ook altijd aan te bevelen.

Back to top