Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Regie

PW31/32 - 04-08-2017 | door Jaap Dik, apotheker
In versneld tempo komen er patiënt-portalen, herhaalapps en andere medisch-farmaceutische apps op ons af.
Regie

Als we daar als apothekers geen keuze in maken, of liever nog de regie in nemen, zitten we straks met tientallen koppelingen met ons apotheeksysteem die allemaal onderhouden en ingericht moeten worden.

Laatst kreeg ik een herhaalaanvraag binnen via MedApp. Nu hebben we verschillende soorten herhaalmogelijkheden, maar deze niet. We hebben gekozen voor de één-app-oplossing en die ook optimaal ingericht.

MedApp wekt echter de indruk dat alle apotheken meewerken en zodra er een herhaalaanvraag binnenkomt, wordt deze als worst aan de apotheker voorgehouden. Wil je op deze manier de herhalingen aanbieden, dan moet je betalen. Een omgekeerde wereld dus. Als apotheker heb ik graag de regie op wat ik aanbied.

Dezelfde kant dreigde het op te gaan met de toedienregistratie-apps. Mooie stukjes techniek die kunnen zorgen voor een goede communicatie tussen thuiszorg en apotheek. En passant worden er pakken papier bespaard omdat de toedienlijsten digitaal worden.

Maar ook hier moet je voorkomen dat iedere thuiszorgorganisatie en iedere apotheek een andere keuze maakt.  Neem de regie, zoek samen met de thuiszorg een passend product uit en probeer die in de hele regio te gebruiken.

Gelukkig heeft NedAIS, de gezamenlijke gebruikersverenigingen van apotheeksystemen, een universele stekker afgedwongen, zodat we straks niet met verschillende dure koppelingen te maken krijgen. Regie vereist wel dat u weet wat er op de markt is, lees u dus in en laat u informeren.

Document acties

gearchiveerd onder: Bedrijfsvoering, Automatisering, Apps
Back to top