Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

De apotheekbeleving

PW Magazine 34/35, jaar 2015 - 18-08-2015 | door Ruud Coolen van Brakel
column

Ruud Coolen van Brakel blauw vlakApotheek Dryepondt in het Vlaamse Brugge is een toeristische attractie. Het interieur is een beschermd stadsgezicht, en is inclusief mozaïekvloer en verweerde schappen onveranderd een hele eeuw doorgekomen. De apotheker, Steve Baert, verkoopt medicijnen, maar fungeert ook als toeristische gids door het oude apotheekinterieur. In zijn gastenboek hebben al tweeduizend apothekers uit negentig landen hun bezoekje met een bericht bevestigd. Hij biedt wat in de doorsnee moderne apotheek al lang verdwenen is: de beleving dat je in een magische wereld terechtkomt waar een discipel van Merlijn brouwsels maakt die het leven veraangenamen.

Nu het met veel apotheken best moeizaam loopt, vraag ik me af of het prikkelen van beleving voor een extra impuls kan zorgen in termen van klantenbinding. Boekhandels hebben die slag al gemaakt naar plekken waar je lekker rondslentert en nooit met lege handen naar buiten loopt. Signeersessies, cappuccinocorners, exposities van lokale kunstenaars: aan het standaardpakket van verkoop van boeken wordt van alles toegevoegd.

Nu zal de rigide vakspecialist roepen dat extra frutsels de geloofwaardigheid van de apotheek ondermijnen, maar daar ben ik niet zo zeker van. De plaats die je inneemt in de lokale samenleving, zou best wat uitgebreid mogen worden. En misschien zijn er al ondernemers die deze handschoen hebben opgepakt. Hoe dan ook: ga eens een kijkje nemen bij collega Baert in Brugge en wie weet wat voor sprankelende ideeën daaruit voortkomen. Proost!

Document acties

Back to top