Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

ZorgkaartNederland.nl

PW Magazine 17, jaar 2013 - 26-04-2013 | door Wilma Göttgens
column

Hebben uw patiënten u al een cijfer gegeven op ZorgkaartNederland.nl?

De kans dat u een voldoende scoort is groot. Het gemiddelde cijfer voor apothekers is 7,7.

Bent u vriendelijk en toegankelijk en kunt u alles in begrijpelijke taal uitleggen, dan wordt het een 8. Goede service, professionaliteit en hart voor de patiënten brengt u aan de top.

Apotheker A krijgt gemiddeld een 9,8 van de vijf patiënten. Apotheker B, die weigerde zelf de patiënt te woord te staan, en apotheker C, bij wie je altijd lang moet wachten, kregen een 1. En die dikke onvoldoende prijkt al maanden achter hun naam op de website.

Bij cijfers vragen we naar de betrouwbaarheid en validiteit. Maar dit soort scorelijsten roepen verontwaardiging en moedeloosheid op. De logica van klanttevredenheid is een andere dan de logica van professionaliteit van de farmaceutische zorgverlening. Wat apothekers verstaan onder een goede zorg, staat soms ver af van de gevoelens en emoties van de patiëntervaring.

Transparantie over de kwaliteit van de zorgverlening is een groot goed in de complexe wereld van de gezondheidszorg, maar vraagt wel om overeenstemming over kwaliteitscriteria en een evenwichtige balans tussen de verantwoordelijkheden van zorgverleners en patiënten.

Document acties

Back to top