Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Snelheid en comfort

PW Magazine 11, jaar 2011 - 16-03-2011 | door Steven Verhagen-Smits
column
Snelheid en comfort

Een gemiddeld consult bij de huisarts duurt tien minuten, een poli-afspraak bij de specialist zo mogelijk nog korter, maar hoe lang duurt een bezoekje aan de apotheek? En wat is de relatie tussen de wachttijd in de apotheek en de irritatiegrens van patiënten?

Natuurlijk zijn er middelen om het wachten aangenamer te maken, zoals een flatscreen, foldertjes en andere gadgets. Maar het wachten duurt onverminderd lang. Té lang. Dat blijkt ook uit diverse reacties vanuit mijn eigen gezondheidscentrum. Ongeduldig staan mensen te wiebelen op hun benen en kijken met priemende oogjes naar de apotheekruimte. Anderen kijken de wachtrij even aan om vervolgens weg te lopen naar een andere apotheek. Zonde, kans gemist.

Hoe kan het nou toch dat mensen zo lang moeten wachten – kan dat nu niet eenvoudiger? Het zou al veel schelen als we in staat zouden zijn de ad hoc zorg te scheiden van de chronische zorg. Met de komst van de diverse zorgpaden moet dit misschien gaan lukken. Daarnaast moet er beter worden ingespeeld op waar patiënten behoefte aan hebben. Sommigen zijn handig met internet en vinden hun eigen weg. Anderen hebben een zetje in de goede richting nodig, maar alles staat of valt met een heldere en vlotte communicatie. Een kuurtje doxy – zonder co-medicatie – kun je bijvoorbeeld binnen één minuut afleveren, voorzien van begeleidende informatie en aandacht. Keep it simple, maak er geen complex iets van als het niet nodig is. En het leukste van alles: deze snelheid wordt zeker opgemerkt door anderen. Wat een service hier !

Document acties

Back to top