Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Columns

One size fits nobody

Een patiënt zei: 'Ik mag niet liegen over hoe ik medicijnen gebruik'.

Voor één van mijn onderzoeken sprak ik met verschillende patiënten, kort nadat ze gestart waren met inhalatiecorticosteroïden. Ik belde hen twee tot drie weken na de eerste uitgifte om te vragen naar de ervaringen in de eerste weken, bijvoorbeeld of het lukt om de medicatie dagelijks in te nemen, hoe de patiënt dit heeft ingepast in het dagelijks leven, welke bijwerkingen men eventueel ervaart en waar nog vragen of onduidelijkheden spelen.

PW16 - 19-04-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

Discriminatie

Bijwerkingen trekken zich er niets van aan of een middel alleen op recept verkrijgbaar is of niet.

Er zijn allerlei producten, al dan niet op recept te verkrijgen, die ‘iets doen’ in het lichaam. Oftewel die ‘werkzame stoffen’ bevatten. Als te verwachten is dat het doet wat je wilt, kan het ook iets doen wat je niet wilt. Oftewel: werking is onlosmakelijk verbonden met mogelijke bijwerkingen.

PW15 - 12-04-2019 | door Agnes Kant

Investeren

Waarom kreeg ik niet direct dat drankje mee van de apotheek?

“Bereiden? Dat doen we allang niet meer, ik focus mij nu op patiëntenzorg!” Hoe vaak heb ik dit niet gehoord van collega’s, en ik snap het ook. Eens was bereiden een belangrijk onderdeel van ons vak, maar het is op de achtergrond geraakt. Daar moeten wij, apothekers, echt iets tegen doen! Laat me uitleggen waarom.

PW14 - 05-04-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker

Eigen waarheid

Ik zie ook onder hoogopgeleiden dat ouders hun kinderen niet laten vaccineren.

Recent is weer een artikel verschenen waarin de relatie tussen de BMR-vaccinatie en autisme is onderzocht. Ik, als jonge moeder, was hier maar wat blij mee. Want het is lastig om uit alle onderzoeken en informatie die je kunt raadplegen, je eigen waarheid te distilleren.

PW13 - 29-03-2019 | door Chiara van Rodijnen, apotheker

Nachtetiquette

Sorry pieper, voor de onderwaardering

Nacht in huize Mitrov. De telefoon gaat. “Met Lieke Mit …” “Telefoniste, ik verbind u door” “Oké, moment alstu ...” (ik zoek naar bril al weglopend om niemand te wekken).

PW12 - 22-03-2019 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Theorie vs praktijk

Ik trek al mijn communicatie-skills uit de kast.

Therapietrouw blijft een uitdaging, communiceren hierover ook. Ik signaleer bescheiden gaten in de patiënthistorie, maar soms ook zulke kuilen dat Rijkswaterstaat er wat mee zou moeten doen. Al mijn communicatie-skills die ik tijdens de opleiding en in de praktijk heb geleerd, trek ik uit de kast. Open het gesprek ingaan en de patiënt niet het gevoel geven dat hij op de vingers wordt getikt.

PW11 - 15-03-2019 | door Nancy Valentin-Ong

Telefoontjes

Een patiënt wil weten hoe het zit met de 'Brexit-zakjes'

De telefoon gaat de hele dag. Ieder onderwerp is weer anders, maar soms blijf je met een lach op je gezicht zitten. Een wat oudere heer belde (of moet je tegenwoordig zeggen ‘een klant met een gouden randje’?): “Kunt u mij wat meer vertellen over de Brexit?”

PW10 - 08-03-2019 | door Jaap Dik, apotheker

Reminder

Het apotheekteam heeft soms een herinneringsfunctie.

Op het jaarlijkse PCNE-congres mocht ik ons onderzoek presenteren naar het gebruik van een elektronische reminder bij patiënten met longaandoeningen. Een dergelijk apparaatje kan patiënten helpen herinneren de medicatie in te nemen en het eigen gebruik te monitoren. De ervaringen van de patiënten bleken wisselend te zijn.

PW09 - 01-03-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

Het verkeerde flesje

Een patiënt had een flesje Alka-druppels verwisseld met oogdruppels.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo bleek ook uit een melding die we ontvingen van een arts van de spoedeisende hulp. Het betrof een patiënt die per ongeluk een flesje Alka-druppels had verwisseld met oogdruppels.

PW08 - 22-02-2019 | door Agnes Kant, Lareb

Goede voornemens

Terwijl iedereen info in app-groepjes deelde, kon ik alleen maar sms'en.

Laatst kwam ik bij het opruimen mijn oude Motorola D170-gsm tegen. Zo’n enorm ding met een echte antenne en een klepje dat open moest voor je erin kon praten. Geloof het of niet, ik was enorm hip destijds, want bijna niemand had toen een gsm.

PW07 - 15-02-2019 | door Dinemarie Kweekel, ziekenhuisapotheker

Au!

Het contrast met de gipskamer in Nederland kon niet groter zijn.

Afgelopen weekend was ik wintersporten met collega’s. Op dag drie kwam ik helaas ten val. De collega achter mij stopte en stelde de voorzichtige diagnose dat mijn sleutelbeen wel eens gebroken kon zijn. Door naar het ziekenhuis in Innsbruck, waar wij ons verbaasden over de werkwijze van de staf.

PW06 - 08-02-2019 | door Chiara van Rodijnen, apotheker

Tijd

Tijd is een vreemd verschijnsel, dat zowel heel snel als heel langzaam kan gaan.

De definitie van tijd is volgens Van Dale “de opeenvolging van ogenblikken”. Een abstracte omschrijving. In de praktijk is tijd een vreemd verschijnsel, dat zowel heel snel als heel langzaam voorbij kan gaan. Ik heb dit net aan den lijve ondervonden.

PW05 - 01-02-2019 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Een gokje wagen

Hoeveel Microgynon importeer ik om niet met een restvoorraad te blijven zitten?

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat mensen van het Aziatische ras gevoeliger zijn een verslaving te ontwikkelen. Afgezien van onschuldige, tijdelijke verslavingen die vooral met eten te maken hebben, heb ik hier gelukkig geen last van. Niemand heeft mij ooit uit een casino getrokken omdat ik al drie dagen in de veronderstelling was écht de jackpot te gaan winnen.

PW04 - 25-01-2019 | door Nancy Valentin-Ong 1 reactie

Ander merk

De patiënt wordt iedere keer geconfronteerd met een ander doosje.

Mag het een ander merk zijn? Hoe vaak deze vraag niet is gesteld de afgelopen maanden. En dan was je nog blij dat er een alternatief van een andere fabrikant voorhanden was. Je blijft aanpassen en de patiënt wordt toch iedere keer weer geconfronteerd met een andere tablet in een ander doosje. Een bron voor verwarring en therapieontrouw.

PW03 - 18-01-2019 | door Jaap Dik, apotheker

Knuffels

Het gebeurt niet vaak dat we in de apotheek gevraagd worden een knuffel in ontvangst te nemen (althans, niet bij ons ...).

PW01/02 - 11-01-2019 | door Esther Kuipers, apotheker

Sorry die zijn op ...

Patiënten krijgen ongevraagd iets anders op het kerstmenu.

Ik ben zo iemand die veel te laat zijn inkopen gaat doen voor het kerst­diner. Lang twijfelen over wat het dit jaar gaat worden. Scannen van de reclamefolders vol lekkers. Internet afstruinen voor goede combinaties. En hoewel ik denk dat ik elk jaar weer origineel ben, word ook ik blijkbaar beïnvloed door wat er in de kerstmenu’s mode is.

PW51/52 - 21-12-2018 | door Agnes Kant, Lareb

Deadlines

Dubbele consequenties voor vrouw die pil mist.

Het voornemen om de tekst voor mijn laatste column minstens een week voor de sluitingsdatum af te hebben ging in rook op. Een onverwacht initiatief voor een brandbrief aan de minister over het onacceptabele tekort aan de meest gebruikte anticonceptiepil vereiste afstemming met vele partijen.

PW50 - 14-12-2018 | door Wilma Göttgens

Imagoprobleem

Patiënt vaker in de apotheek dan naar de huisarts.

De apotheker van nu kampt met een imagoprobleem. Ik dacht dat we op de goede weg waren; ons profilerend als medebehandelaar, officieel erkend als specialist.

PW49 - 07-12-2018 | door Chiara van Rodijnen 2 reacties

Durf te vragen

Op de afgelopen ziekenhuisfarmacie­dagen had ik het genoegen een lezing van voormalig commandant der strijdkrachten generaal b.d. Van Uhm te mogen bijwonen.

PW48 - 30-11-2018 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker

Toner

“Goedemiddag, ik zag dat u net een toner bij ons hebt besteld!”, begon de man aan de telefoon ons gesprek.

PW47 - 23-11-2018 | door Nancy Valentin-Ong, apotheker

Document acties

Back to top