Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Empowerment met MedApp

Apothekers onderschatten wat patiënten allemaal zelf kunnen

PW10 - 09-03-2018 | door Edwin Bos
Bepaalde patiënten krijgen door een app meer regie over hun medicijnen, concludeert ziekenhuisapotheker Joris Arts, die onderzoek deed naar het effect van MedApp op patient empowerment.
Empowerment met MedApp

“Maar patiënten zijn soms ook met een A4’tje te empoweren.”

Medische gegevens delen met zorgverleners, zelf innamemomenten instellen en (herhaal)medicatie bestellen: apps bieden veel gebruiksgemak. Toch is het moeilijk aan te tonen voor wie deze tools het meest nuttig zijn, vertelt ziekenhuisapotheker Joris Arts, bestuurder in Gezondheidscentrum Kersenboogerd in Hoorn.

Arts deed samen met apothekers uit verschillende ziekenhuizen onderzoek naar het effect van de app MedApp op patient empowerment. “25% van de patiënten heeft een klinisch significante stijging in regie op zijn gezondheid, maar dat effect kan individueel sterk verschillen. We kunnen daardoor moeilijk uitspraken doen over het overall-effect.”

Apps zijn niet voor iedereen geschikt, maar dat is volgens Arts geen reden om deze tools niet actief aan te bieden en patiënten te begeleiden. “We zien ook patiënten die MedApp juist enthousiast toepassen en zelfs vragen naar nieuwe functies.”

Patiënten die handig zijn met apps kunnen ook bepaalde verantwoordelijkheden overnemen en zorgverleners ontlasten, is de overtuiging van Arts. “Bij eerder onderzoek zagen we bijvoorbeeld dat het opnamegesprek veel prettiger verliep doordat de patiënt beter was geïnformeerd.”

Betaalbaar

Patiëntparticipatie is nodig om de zorg in de toekomst betaalbaar te houden, maar zorgverleners zien dat volgens Arts nog onvoldoende. “Ook apothekers onderschatten wat patiënten allemaal zelf kunnen doen.”

Apothekers kunnen bijvoorbeeld voorafgaand aan een tweede-uitgiftegesprek patiënten een lijst geven met de onderwerpen die aan bod kunnen komen. “Dat doen we ook al bij patiënten die voor diabetescontrole bij de huisarts komen.” Volgens Arts een eenvoudige manier om patiënten te empoweren. “Zorgverleners willen voor alles een app of portal ontwikkelen, maar techniek is niet altijd de juiste oplossing. Ook een A4’tje kan effectief zijn.”

Tijdens een brainstormavond over persoonsgerichte zorg in Gezondheidscentrum Kersenboogerd heeft Arts patiënten gevraagd suggesties te geven om de zorg te verbeteren. Die ideeën zijn vervolgens getoetst bij patiënten in de wachtkamer. “Als nummer één is daaruit gekomen dat patiënten graag de zorginhoudelijk afspraken op papier willen hebben. Dat proberen we nu in te voeren.”

Het is volgens Arts jammer dat veel zorgverleners patiënten niet betrekken om de kwaliteit van zorg te verbeteren. “Als ik even ga zitten met patiënten hoor ik zulke goede ideeën, dat blijft me verrassen.”

Document acties

Back to top