Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Zelfredzaamheid op Texel

Unieke locatie op Waddeneiland vormt logistieke uitdaging

PW 31 - 04-08-2017 | door Maarke Roelofs
Zonnebrand is een veelvoorkomende kwaal op toeristeneiland Texel.
Zelfredzaamheid op Texel

Voor apotheker Jan Klok, die hier na zijn opleiding “aanspoelde”, reden om zelf een gel te bereiden die verkoeling biedt. “Toeristen komen er voor terug.”

Als het een goede zomer is verwerkt de Texelse Apotheek van Jan Klok kilo’s zelfbereide verkoelende gel, op basis van eigen receptuur. “Maar als de brandwonden te erg zijn komen we toch gewoon uit bij een pot Flammazine hoor”, zegt Klok. Ook hebben toeristen vaak ongelukjes met de fiets. “Dan komen ze bij ons voor verband, pijnstillers en een tetanusprik. En Duitse toeristen komen ook langs voor kwaaltjes als tranende ogen, waar we in Nederland voor naar de drogist gaan.”

De Texelse apotheek bestaat dit jaar veertig jaar. Klok werkt er nu 22 jaar, sinds 2006 samen met compagnon Henri Venema. Hij had nooit het idee om lang op het eiland te blijven, maar de klik met de vorige eigenaar was zo goed dat hij langzaam inburgerde. “Ik was zelfs nog nooit op Texel geweest voordat ik hier in de apotheek kwam werken. Het is als apotheker wel een must om op het eiland te wonen, omdat we ook dienstapotheek zijn.”

Scheepvaart

Een belangrijk onderdeel van Kloks werk is het controleren en eventueel vervangen van medicatie aan boord van schepen. “Wij controleren veel schepen van de Texelse vissersvloot, maar ook schepen van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, waaronder een schip dat de hele wereld rondvaart. Er ligt een grote voorraad medicatie op zo’n schip, veelal uit voorzorg. Meestal vervangen we vooral verouderde medicatie, maar buiten dat is het erg leuk aan boord te gaan en contact te hebben met de bemanning”, vindt Klok.

Op Texel heerst een hechte ‘ons kent ons-cultuur’. De korte lijnen met de thuiszorgorganisatie en huisartsen zorgen voor een goede samenwerking. “Zelfredzaamheid staat hier hoog in het vaandel. We trekken voor uitdagingen niet snel aan de bel bij collega’s of de groothandel aan ‘de overkant’, het vaste land”, benadrukt Klok. “We weten de behoeftes van onze klanten en stemmen ons assortiment daarop af. Voor een druk weekend, zoals het Paasweekend, controleren we altijd nog even of we genoeg antibioticakuurtjes op voorraad hebben, want die hebben we dan vaak nodig.”

Voor intervisiebijeenkomsten vanuit apothekersvereniging Kop van Noord-Holland reist Klok maandelijks naar Den Helder. “Dat je met elkaar deelt waar je in je praktijk tegen aanloopt en vervolgens samen naar oplossingen zoekt, is fijn.”

Document acties

gearchiveerd onder: , , ,
Back to top