Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Sections

Receptverwerking op de schop

Apotheek De Schelft heeft bulkverwerking losgelaten

PW20 - 19-05-2017 | door Cindy Reinders
Assistenten van Apotheek De Schelft in Noordwijkerhout handelen sinds kort elk recept van begin tot einde zelf af. Kees-Jan Smak: “Dat werkt efficiënter dan wat we voorheen deden: apart aanschrijven, klaarmaken, controleren en opruimen.”
Receptverwerking op de schop

“Het was een intensief traject, maar het heeft onze apotheek veel gebracht. We kunnen nu met anderhalve fte minder het werkrooster invullen. De meest succesvolle verandering is dat we de bulkverwerking van de recepten hebben losgelaten en zijn overgestapt op een continu proces.”

Gevestigd apotheker en mede-eigenaar Kees-Jan Smak van Apotheek De Schelft in Noordwijkerhout vertelt over het traject ‘Andersom organiseren’, dat hij met zijn apotheekteam in het najaar van 2016 heeft doorlopen. “Om bij de assistenten het gevoel weg te nemen dat er te weinig personeel was en ze nooit vrij konden nemen, en om het gevoel van de hoge werkdruk aan te pakken. Bovendien zagen we door de stapeling van regels door de bomen het bos niet meer.” Smak had behoefte aan een frisse blik.

Tegenwoordig handelen de assistenten elk recept, of het nu aan de balie wordt aangeboden of direct van de arts binnenkomt, van begin tot einde zelf af, wel met een tussentijdse controle van een tweede assistent. Hierdoor staan alle assistenten aan de balie – wat de zichtbaarheid en gastvrijheid vergroot – en maken ze de voormalige bulk-recepten tussendoor klaar. Daarbij hebben de lange recepten met bijvoorbeeld zes geneesmiddelen voorrang. Dat patiënten even wachten op het klaarmaken van hun korte, een- of tweeregelige recept vindt Smak niet zo erg.

Uitdagender

De nieuwe werkwijze maakt het werk voor de assistenten volgens Smak “een stuk uitdagender. Ze zijn nu volledig eigenaar van het recept en doorlopen alle stappen. Langdurig achter elkaar doosjes pakken en etiketten plakken is volgens mij geestdodender.” Voorheen deden ook de ondersteunende medewerkers dat, vertelt hij, maar die heeft hij nu alleen nog in dienst voor het verwerken van de bestelling en de bezorging. “Het multitalent van apothekersassistenten benutten is veel effectiever.”

Apotheek De Schelft boekte op de gemiddelde wachttijd niet veel winst. “Die lag bij ons al onder de vijf minuten”, vertelt Smak, “en die ligt nu onder de drie. Maar in een van onze andere vestigingen, waar ze sinds kort ook anders werken, is die wel aanzienlijk verkort. Voor het traject liep de wachttijd op piekmomenten soms op tot vijftien minuten; nu wachten patiënten in meer dan 90% van de gevallen minder dan vijf minuten.”

Document acties

Back to top