Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Ook opleider leert van co-schap

Apotheker begeleidt student in de poliklinische apotheek

PW21/22 - 26-05-2017 | door Edwin Bos
Vanaf het begin van de master farmacie in Leiden lopen studenten co-schappen.
Ook opleider leert van co-schap

Veronique Meijs, poliklinisch apotheker en opleider, vindt het vooral belangrijk dat alle studenten zélf het verschil ervaren tussen de openbare en de poliklinische apotheek.

“Samen met een student iets uitzoeken op PubMed is leuk om te doen, want zo blijf ik zelf ook scherp.” Voor Veronique Meijs, poliklinisch apotheker in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), is het “heel leerzaam” een student van de masteropleiding farmacie in Leiden te begeleiden tijdens zijn co-schap in de poliklinische apotheek. “Het levert veel op als iemand van de opleiding in de apotheek rondloopt met een kritische houding en vragen stelt over bijvoorbeeld de borging van onze processen.”

Studenten van deze nieuwe masteropleiding, die in september vorig jaar is gestart, volgen verplicht een co-schap in de poliklinische apotheek, vertelt Meijs. “Het is belangrijk dat alle studenten de poliklinische apotheek van binnen leren kennen, want de verschillen met de openbare apotheek zijn groot.”
Voorafgaand aan elk co-schap krijgen de studenten colleges en een toets. In de colleges over de poliklinische apotheek staat het thema ‘gezin en geneesmiddel’ centraal, vertelt Meijs, die zelf lesgeeft over de verschillen tussen de openbare en de poliklinische apotheek. “Studenten leren over IVF-medicatie, groeihormonen en genderspecifieke farmacotherapie. Ook oefenen ze met off-label-toepassingen en kinderdoseringen en -formuleringen.”

Praktijkreflectie

Studenten in Leiden lopen vanaf het begin van de opleiding drie dagen per week co-schappen. Op de twee terugkomdagen volgen ze colleges en bespreken ze in groepjes hun praktijkervaringen.

Volgens Meijs, die als praktijkreflectiedocent deze groepjes begeleidt, is deze afwisseling tussen theorie en praktijk belangrijk voor studenten. “Tijdens de apotheekstages op andere farmacieopleidingen zijn studenten vijf weken uit beeld. Bovendien kunnen de Leidse studenten al in het begin van hun master ervaren of ze aansluiting hebben met de praktijk.”

Verder staat het ontwikkelen van een kritische houding en het continu vergelijken van theorie en praktijk centraal op de opleiding in Leiden: werkt de apotheek volgens de richtlijnen en hoe zou je als student de processen zelf inrichten? “Door het stellen van deze vragen houden studenten de opleiders in de apotheek ook een spiegel voor”, aldus Meijs.

Document acties

Back to top