Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Gemak voor Bol.com-generatie

Veelkleurige reuzenkluis op NS-station Zwijndrecht

PW51/52 - 21-12-2017 | door Annemiek Veelenturf
Mega is de medicijnkluis van Veer Apotheek op het NS-station in Zwijndrecht; het gevaarte meet vijfenhalve meter in de breedte en is ruim twee meter hoog.
Gemak voor Bol.com-generatie

De zestig deurtjes hebben velerlei kleurtjes, in lijn met de huisstijl van de apotheek, vertelt apotheker Woody van der Kaaden.

“Best prijzig”, noemt apotheker Woody van der Kaaden (44) van de Zwijndrechtse Veer Apotheek de totale kosten – ergens tussen de € 20.000 en € 25.000 – voor ontwerp, vervaardiging en plaatsing van de medicijn-kluis. Of de service de investering waard is, zal moeten blijken. Zeker is dat de eerste reacties goed zijn: “Mensen ervaren het als iets nieuws.”

Met de reuzenkluis wil Van der Kaaden tegemoet komen aan de behoeften van zijn jongere klanten. “De Bol.com-generatie”, zegt hij, “de tweeverdieners met weinig tijd, die hun geneesmiddelen willen halen waar en wanneer het hen uitkomt. Vaak forenzen ook, die van huis gaan voor de apotheek open is en thuiskomen na sluitingstijd. Zij willen gemak. En zij zijn hiermee geholpen.”

Hoe het werkt? De klant schrijft zich in bij de apotheek. Komt bij de apotheek een recept binnen, of een verzoek om een zelfzorgmiddel, dan plaatst een bezorger de medicijnen in de kluis. “De klant krijgt van ons een sms’je met daarin een pincode waarmee hij een kluisje kan openen.”

Om dat allemaal voor elkaar te krijgen, moet de logistiek van de apotheek goed in elkaar steken. “We hebben zes à zeven bezorgers die in afwisseling bijna continu rondrijden in twee bezorgauto’s. Een paar keer der dag gaan zij langs de kluisjes om deze te vullen.”

Niet alleen de afmeting van de kluis is opvallend, ook de kleurstelling. Deze is ontworpen door Jing Foon Yu, die als ‘huisontwerper’ van Veer Apotheek ook andere ontwerpklussen verzorgt en daarbij de huisstijl scherp in het vizier houdt. “Het plakken van de folie moest op locatie gebeuren. Een hele klus! Op Facebook hebben we een filmpje geplaatst over hoe dat – deurtje voor deurtje – in z’n werk ging.”

Aantrekkelijk

Het runnen van een ‘eigen praktijk’, met alle lusten en lasten, vormt voor Woody van der Kaaden een van de aantrekkelijke kanten van het apothekersvak. Die andere kant – “het contact met mensen, heerlijk …” – boeit hem mogelijk nog meer.

“Onze apotheek is gespecialiseerd in farmaceutische ouderenzorg, waardoor ik nogal eens in een verpleeghuis ben. Het één-op-één-contact dat je dan hebt met een zorgverlener, om te komen tot de optimale medicatie voor een patiënt, is heel iets anders dan het gemiddelde baliegesprek. Dat maakt het werk heel tastbaar.”

Document acties

gearchiveerd onder: ,
Back to top