Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Apothekers verwachten meer drukte in februari

Apothekers zien geen nut in NZa-eisen eerste uitgifte

PW Magazine 03, jaar 2014 - 09-01-2014
“Klanten aan de balie kijken een beetje wazig als ik hen vertel over de nieuwe regels over de eerste uitgifte, en knikken daarna ‘ja’”, zegt apotheker Jonathan Lie van Apotheek Het Eiland in Leerdam. “Patiënten denken dat het meevalt. Maar als ze over een paar weken de factuur van hun zorgverzekeraar krijgen, zullen ze zeker met vragen bij ons komen.”
Apothekers verwachten meer drukte in februari

Apothekers lossen de eisen die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) per 1 januari rond de eerste uitgifte aan hen heeft gesteld, elk op een eigen manier op. De NZa won eind december een rechtszaak bij de voorzieningenrechter van het College van Beroep, nadat de KNMP, ASKA, Napco en VKAN hadden gevraagd de invoering van de aparte farmaceutische prestatie eerste uitgiftegesprek op te schorten.

Extra werk

Het betekent extra werk, extra briefjes, extra barcodes en extra invoeren in het ICT-systeem, vertelt Judith de Boer-Brouns van Apotheek Kanaleneiland in Utrecht. “Dat kost me schat ik drie minuten per receptregel bij een eerste uitgifte, plus gemiddeld twee minuten om het aan de balie uit te leggen aan een patiënt. En dat bij twintig à dertig patiënten per dag: reken maar uit.” Deze apotheek hoefde de afgelopen jaren niet te bezuinigen op het personeel, dus ze denkt dat ze de drukte wel kan opvangen.

Nog geen extra lange wachtrijen in Utrecht en ook niet in Apotheek Craneveld in Venlo. “Ik heb gelukkig het Mira-systeem, daar hoef je eigenlijk niets extra’s te doen”, zegt Thijs Jaspers. “Klanten aan de balie zien het vaak niet dat er iets is veranderd rond de eerste uitgifte, en ik ga ze het ook niet vertellen. Ze zijn eraan gewend dat het zo ingewikkeld is. Dit zal er dan wel bij horen, denken ze.”

Daarom geeft Jaspers als een van de weinigen ook niet de KNMP-flyer over de nieuwe regeling eerste uitgifte mee. Andere apothekers zijn enthousiast over de KNMP-folder, zoals Marloes Rijkens van de Kring-apotheek De Hoef in Alkmaar: “We hebben net vanochtend in het overleg met onze assistenten besloten dat we die KNMP-flyer standaard meegeven bij de eerste uitgifte.” Verreweg de meeste apothekers doen dat.

Portemonnee

Bijna alle apothekers verwachten de echte drukte pas als patiënten binnenkort de facturen thuis krijgen: veel telefoontjes, veel extra bezoekers en een langere uitleg aan de balie. “Mensen letten toch heel erg op de prijs”, valt apotheker Rijkens van Apotheek De Hoef op. “Ze hebben altijd veel vragen over de kosten. Straks zal dat weer gebeuren, denk ik. Ze willen weten – en terecht – wat het betekent voor hun portemonnee. Bijvoorbeeld voor hun eigen risico.”

Rikie Elling van Apotheek Twekkelerveld in Enschede heeft per dag 75 tot 100 patiënten die voor een eerste uitgifte komen. “Het kost me dus twee uur. Ik kan me niet meer personeel veroorloven, dat zit er echt niet in. Dus peuren we dat uit de kleine gaatjes: de assistenten laten kleine klusjes liggen en kunnen zich eventjes niet nascholen. Het NZa-idee is dat het goed is om allerlei handelingen vast te leggen. Maar het helpt niemand: het maakt de zorg niet beter en niet goedkoper.”

Document acties

Back to top