Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Codeïne wordt kinderen fataal

PW Magazine 35, jaar 2012 - 30-08-2012
De FDA heeft medio augustus 2012 een waarschuwing laten uitgaan voor mogelijke gevaren van toepassing van codeïne bij kinderen na verwijdering van keel- of neusamandelen wegens slaapapneu.

Aanleiding was het overlijden van drie kinderen aan respiratoire depressie na gebruik van codeïne, terwijl één ander kind niet-fatale, maar wel levensbedreigende symptomen doormaakte. De ingrepen werden uitgevoerd ter behandeling van het obstructieve slaapapneusyndroom (OSAS). De kinderen kregen doses codeïne die niet hoger waren dan normaal. De drie overleden kinderen bleken echter zeer snelle metaboliseerders.

Document acties

Vacatures
Zie jij toe op goede productie en distributie van geneesmiddelen?

Ministerie van VWS, IGJ | Utrecht

Ziekenhuisapotheker

Treant Zorggroep | Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal

Ziekenhuisapotheker-directeur

SAHZ | Haarlem

Meer…
Back to top