Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Patiënten klagen over Thuisapotheek

Onderzoek naar gebruik persoonlijke gegevens

PW Magazine 44, jaar 2010 - 05-11-2010
De KNMP onderzoekt of zonder toestemming persoonlijke informatie van patiënten is doorgegeven aan de Thuisapotheek. Steeds meer patiënten klagen bij hun lokale apotheek over het feit dat de internetapotheek blijkt te beschikken over geboortedata en medicijngegevens van patiënten.
Patiënten klagen over Thuisapotheek

Beherend apotheker Mirjam Panis van de Bohemen Apotheek in Den Haag ontving een melding van een ongeruste patiënt die recent door de Thuisapotheek was benaderd. “Ze wisten welke chronische geneesmiddelen deze meneer gebruikte en zelfs zijn geheime telefoonnummer was bekend. Hij was helemaal overdonderd.”

Volgens Panis werd bovendien de indruk gewekt dat de huisarts op de hoogte was en instemde met een overstap naar de Thuisapotheek. “De huisarts bleek zo’n beslissing juist niet te steunen”, maakt Panis duidelijk. “We zijn nu aan het uitzoeken hoe de Thuisapotheek aan al de gegevens van deze patiënt kwam. Helaas horen we dit soort verhalen vaker in de apotheek.”

Beherend apotheker Jeff Oostwegel van Apotheek ten Horn in Maastricht is een andere apotheker die alarm sloeg over de praktijken van de Thuisapotheek. “Er kloppen steeds meer patiënten bij mij aan die op een onprettige manier zijn benaderd”, zegt hij. “Op een zeer doordringende manier worden mensen opgebeld, waarbij de Thuisapotheek blijkbaar al over persoonlijke informatie beschikt.”

Minder service

Oostwegel onderstreept dat de Thuisapotheek patiënten op het verkeerde been zet. “Ik had laatst een oudere dame aan de lijn die bij het telefoontje van de Thuisapotheek dacht dat ze te maken had met ons. Ook omdat ze allerlei gegevens hadden. De medewerkers van de Thuisapotheek suggereren bovendien vaak dat lokale apotheken gaan verdwijnen en straks iedereen naar een internetapotheek moet verhuizen.”

De Limburgse apotheker geeft aan dat vooral de medicatiebewaking in het geding is. “Als een patiënt alleen bij mij komt voor spoedeisende medicatie, krijg je een versnippering van de gegevens. Bovendien is het voor een patiënt erg lastig om contact te houden met een internetapotheek. Ze moeten bij vragen alles per e-mail of via de website te weten komen. Er is gewoon minder service.”

Patiënt Jean van Libergen kreeg ook een telefoontje van de Thuisapotheek. “Ik slik nogal wat medicijnen want ik ben hartpatiënt. Die juffrouw van de Thuisapotheek vertelde mij dat ik niet meer de deur uit hoefde en dat alles zou worden geregeld. Maar ik wil dat helemaal niet. Ik heb heel goed contact met mijn apotheek, waarvan ik waardevolle informatie over mijn medicijngebruik krijg. Het vreemde was dat die juffrouw van de Thuisapotheek zei: wij hebben al uw medicijnen hier in de computer staan. Ik vraag me af hoe ze daar aan komen.”

Inzage

De KNMP neemt de kwestie hoog op en kaart de zaak aan bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). De organisatie heeft inmiddels een voorbeeldbrief samengesteld waarmee patiënten inzage kunnen eisen over de herkomst van gegevens die de Thuisapotheek gebruikt.

Bovendien is bij de KNMP een brief beschikbaar waamee patiënten de Thuisapotheek kunnen verzoeken alle persoonlijke gegevens uit zijn databestanden te verwijderen. Apothekers kunnen deze brieven namens de patiënten sturen, wanneer de patiënt niet in staat is dat zelf te doen.

Ook huisartsen vinden de opkomst van internetapotheken als de Thuisapotheek een slechte ontwikkeling. 72% van de huisartsen weigert een herhaalrecept te ondertekenen dat afkomstig is van een online-apotheek, blijkt uit een recente poll op huisartsvandaag. De Landelijke Huisartsen Vereniging geeft de voorkeur aan samenwerking met een lokale apotheek die ook meedoet aan het FTO.

Huisarts Patrick Smeets uit Maastricht benadrukt dat patiënten wegens de toenemende vergrijzing steeds meer medicijnen slikken. “Ik heb dagelijks contact met mijn apotheek over patiënten, bijvoorbeeld als iemand een nieuw geneesmiddel erbij krijgt”, zegt hij. “Met een internetapotheek raak je dat overzicht kwijt. Natuurlijk kan het op het gebied van medicatiebewaking beter in sommige gevallen, maar met een verdere versnippering van de medicatie maak je de situatie gevaarlijker.”

Volgens directeur Mark Glaudemans van de Thuisapotheek zijn de klachten over het gebruik van persoonlijke gegevens onterecht. "Wij horen dit soort dingen heel vaak maar wij beschikken niet over deze gegevens. In feite gebruiken wij met telefonische werving dezelfde methodiek als een bank of een zorgverzekeraar."

Glaudemans roept alle patiënten met klachten op om contact op te nemen. "Dan zoeken wij het uit."

Document acties

Back to top